lördag 23 juni 2012

Trädgårdsdagbok - del 15!

Äntligen hemma - efter en vecka på resande fot är det så roligt att återse trädgården igen! Vi har haft det prima hos släkt och vänner och nu ser jag fram emot många lugna trädgårdsdagar på hemmaplan.

Tänk vad mycket som hinner hända på en vecka! För en sådan som jag, som i vanliga fall synar odlingarna flera gånger om dagen, kändes det som att mötas av en djungel när jag närmade mig landen;)

Under bortavaron har jag hunnit med att snappa upp en hel del trädgårdsinspiration. Idag besökte vi till exempel Vallby - ett friluftsmuseum i Västerås. Där såg jag bland annat en bedårande kolonistuga från 1950-talet, med tillhörande odlingslott, en kålgård och en humlegård och en skolträdgård med gamla köksväxter. Det var så fint! Och tänk så roligt att det blir mer och mer vanligt med levande museiträdgårdar där de går in för att återskapa gamla trädgårdsmiljöer! Jag kände mig så upplivad av besöket! En extra bonus var att jag kom över frö till kokbönan Signe och den gamla "bortglömda" svenska köksväxten gråärt. Här kan du läsa mer om POM:s arbete med att rädda och bevara våra gamla köksväxter. Jag köpte också Lena Nygårds ljuvliga lilla skrift Om ärter - fakta och historia varvas med recept, litterära referenser, odlingsinstruktioner, släktberättelser och levnadsöden från olika delar av landet. 

I Hälsingland hann jag med att fascineras jag av en vacker lite pionträdgård vid en hälsingegård och imponeras av min svärmors fina, välfyllda odlingskragar.

När det gäller trädgårdsattiraljer så är jag lite svag för odlingsklockor av olika slag - den lilla "fågelburen" fick följa med mig hem från Bollnäs. Just nu skyddar den min cikoriasallad.

 Bondbönorna står prydligt på rad.
Sockerärtorna klänger på riset precis som det var tänkt - de börjar bli riktigt stora  nu!
Borlottibönorna har nått toppen av sin klätterställning!
Plocksalladen och ruccolan är så fin nu - imorgon ska jag göra en stor grönsallad till lunch!
Få ting är så vackra som lavendel i blom!
Jag har än så länge sex tomatplantor i växthuset! Nu börjar de se knubbiga och fina ut, med en massa knoppar och blommor!
Basilikan trivs så bra i växthuset - oj vad den växer!













Ibland tror jag att pioner i blom är livets mening...

Hur artar det sig hos er? Lämna gärna en länk till ett trädgårdsinlägg med hjälp av länkverktyget nedan:

4 kommentarer:

  1. Oj, nu blev jag full i skratt, jag har nämligen också min svärmor i Hälsingland :-D

    Den här veckan har jag mest njutit av min trädgård, just nu klarar den sig ganska fint med lite stöttning i form av snigeljakt, ogräsrensning och lite vatten och gödsel. Istället har jag ägnat min kärlek åt framsidan och planterat skuggtåliga perenner, oj så fint och festligt det ser ut! Men det har jag inget foto av ännu, det kommer kanske nästa vecka, håll tummarna för att det växer till sig fint där i skuggan!

    SvaraRadera
  2. Jag har också varit på Vallby, vi lyckades pricka när det var öppet/rollspel i skolhuset, så mina barn fick agera gammaldags skola och läsa psalmvers, bygga modeller (platta) av stickor och sudda griffeltavla med hartass. Det var full aktivitet och dagen uppskattades storligen. Tack för ståltrådstipset, nu ska jag tillverka något i den stilen för att skydda mina få jordgubbar, ifjol rycktes hälften av plantorna upp när jag skulle dra bort nätet. Flera småfåglar hade också trasslat in sig och dött. Nu ska här bli andra bullar (i form av ståltrådsodlingsklockor...)

    SvaraRadera
  3. Jag har bott i västerås i typ 6 år och älskar vallbys friluftsmuseeum.. <3

    SvaraRadera
  4. Jag har också gråärt på gång. Två lika sorter från Dalarna. Sollerö gråärt och Rättviks gråärt. Jag har fått dem av en kvinna i Leksand. Det är extra roligt när det är gamla sorter tycker jag. Ska tydligen vara extra goda att äta kokta med smör. Massor av bönor har jag också, men sockerärtorna blir ansade av rådjuren hela tiden. Jag skulle behöva stora sådana klockor. Länken i inlägget fungerar inte tyvärr.

    SvaraRadera