onsdag 27 juni 2012

Symöte - I valet och kvalet!

Välkomna till ett väldigt, väldigt sent symöte - ni som inte är fullt upptagna med uteliv och semestrande!

Jag har under många år hankat mig fram med min mormors gamla symaskin - en Husqvarna från 1970-talet. Oj, vad jag tycker om den maskinen! Först och främst för att den var min mormors och för att hon gav den till mig när hon inte längre orkade sy, men också för att jag har haft så mycket nytta av den i alla möjliga situationer. 

Till min stora sorg är den inte helt pålitlig längre... Ibland sätter den igång att sy av sig själv  fast man inte har trampat på pedalen och vid ett tillfälle brann det i den. När jag funderat kring att skaffa mig en ny maskin har jag alltid tänkt att jag ska vänta tills det kommer en symaskin i retroutförande. Nu finns det faktiskt en på marknaden - Singers jubileumsmodell! Jag är riktigt sugen på att skaffa mig en sådan - både utseendet och funktionerna passar mig på pricken. Dessutom skulle det kännas roligt att ha en ny symaskin att flytta in i den ateljé som jag håller på att ställa iordning.

Jag är i valet och kvalet, för samtidigt känns det vemodigt att inte längre sy på mormors maskin...

Vad har ni för symaskiner?

Lämna gärna en länk till ditt syföreningsinlägg med hjälp av länkverktyget nedan:

13 kommentarer:

  1. Jag har kikat just en sån där.. =) Det enda negativa som jag hittat är storleken. Blev ruskigt förvånad när jag såg hur stor den är, hade nog förväntad mig något annat. Min symaskin kommer att behöva flyttas runt och då skulle det kanske vara bättre med en i vanlig storlek.... =) Får se, jag älskar den så det kan nog hända att det blir en sån ändå...

    SvaraRadera
  2. Vilken läcker maskin!!!! Den vore något att ha!!! Jag har också en gammal trotjänare som jag fått och har svårt att skiljas från. Men förr eller senare måste man ju. Ha en fin fin dag/Gela

    SvaraRadera
  3. Den är jättesnygg. Om jag inte hade köpt en ny symaskin i vintras hade jag varit väldigt sugen på att köpa den.

    SvaraRadera
  4. Såg den i en annons, blev för ett kort ögonblick grymt sugen på att uppdatera (tre-stegs sicksack och maskinsydda knapphål hägrade). Sen såg jag den i verkligheten, och även om den är tjusig så upplevde jag den som inte bara stor utan även som klumpig.

    Men då är jag ju van vid min nätta till storleken (men blytunga!) Bernina från 50-talet. Mormors gamla den med =) Om du vill ha en riktigt hållbar maskin så skulle jag titta på äldre maskiner på Blocket, för en med nyare funktioner så skulle jag personligen köpa en mekanisk Bernina. Dyrare, inte lika snyggt, men när det gäller min symaskin så går funktion långt före form. Jag räknar med att köper jag en ny maskin så ska den hålla min livstid, och då fungerar det inte med en datoriserad.

    Fast det beror självklart helt på vad man använder symaskinen till, många sysslar med helt annan typ av sömnad än vad jag gör, och då är datorn i maskinen säkert oumbärlig =)

    http://www.blocket.se/goteborg/Bernina_symaskin_41035535.htm?ca=2&w=3 Exakt en sån har jag, och den syr rakt, genom vad som helst, samma trådspänning för tunn viscose och tjockt ylle. Med ett års garanti är det ett kap.
    http://butik.skovdesymaskiner.se/bernina-1008-mekanisk-/607-0?sReferal=prisjakt Den här har jag läst mycket bra om, t ex skrev Gertie om den här http://www.blogforbettersewing.com/2012/06/my-bernina-1008-two-years-later.html

    Sorry, långt inlägg, som du märker har jag också funderat en hel del på symaskiner på sistonde... =)

    SvaraRadera
  5. Hej! Nu måste jag fråga: Tänker du använda maskinen eller ha den att titta på?? Jag är skräddare/ sömmerska och har en pfaff som jag tycker väldigt mycket om. Välj en maskin med förstånd och som funkar till det du ska ha den till. En lätt smidig maskin med stark motor är det bästa. Lycka till =0)// Camilla

    SvaraRadera
  6. Jag tänker lite som anonym här ovan. Din mormors kan du ju ha kvar som en fin inredningsdetalj på en hylla på väggen :-)Jag kör också på en pfaff. Älskar den. Smidig att flytta runt när det behövs och har funkat kanonbra.

    SvaraRadera
  7. En av mina arbetskamrater hade en fin gammal symaskin i bokhyllan som "mysbelysning" -- den lilla lampan lyser ju lite grann åtminstone. Kanske en uppgift för mormors gamla maskin?

    SvaraRadera
  8. Du nåde så läcker den var... Själv syr jag på en Husqvarna från 1994 (en av de första "datoriserade") som min mamma köpte när hon skulle sy min brudklänning. Gillar den för den har "bra" knapphål men dessvärre är den helkass när man ska sy tunna tyger t ex voilegardien. Lite sugen är jag på att köpa en ny maskin samtidigt som jag tror att en grundlig service på den befintliga säkert skulle göra susen

    SvaraRadera
  9. Åh, vilken godbit! Den hade man gärna haft! Har själv också en Husqvarna från 70-talet. Rejält grej som funkar i alla väder. Man klarar sig bra utan nya finesser, men de kanske hade adderat en guldkant i sy-tillvaron?

    SvaraRadera
  10. en brother jeanssymaskin som jag fick när jag fyllde typ 13 år så den har hängt med i över 20 år vid det här laget, servade den ifjol och nu funkar den perfekt igen! Älskar det faktum att farmor tänkte till och gav mig en maskin som klarar att sy i nästan allt, jag har sytt fast yllekjolar i ylleliv med totalt närmare 10 lager tyg utan problem (om jag kommer ihåg att byta nål, man glömmer hur viktigt det är med rätt nål)...

    SvaraRadera
  11. Åh, märkligt min kommentar måtte ha försvunnit, så jag försöker igen.. Jag bytte nyligen ut min gamla husqvarna till en Bernina och jag är jättenöjd! Verkligen en maskin som kan det mesta, det jag föll för var att den inte är gjort o plast, metall rakt igenom (tung visserligen, men stabil) och att den är gjord i Europa inte kina. Så syr den som en klocka genom flera lager jeans men funkar lika bra till tunna sidentyger... verkligt nöjd med den... Känns som riktig kvalité. Som de andra sagt så beror det ju på vad du ska ha den till, men jag rekommenderar verkligen bernina, hade jag inte valt den jag gjorde (530) hade jag nog valt den mekaniska (utan datajox) den verkar väldigt bra 1008....

    SvaraRadera
  12. Jag har en riktig racermaskin! Janome memorycraft 6600. Stor, stark, snabb och tyst och dyr. Enl förläljaren den som ligger närmast en industrimaskin. Jag är väldigt nöjd. Vill man satsa på något enklare variant så är Janome 4060 el 3020 den som slöjd.nu i Lund rekommenderar som bra skolmaskin, kommer inte ihåg siffrorna rätt. Den är riktigt bra också, har köpt den till våra döttrar och har den i min sal. Är besviken på Berninas senare modeller + Husqvarna + Singer.

    SvaraRadera
  13. Först sydde jag på en Singer från tidigt 70-tal. När jag gifte mig i mitten på 90-talet fick jag en Bernina i bröllopspresent. Det var mycket krångel med den må jag säga och riktig petik - sydde bara med finaste sytråden och behöves servas regelbundet oavsett om jag använde den eller inte. Jag passade på att lämna in 70-talsmaskinen för servis också och växlade mellan dessa tills 70-talaren bokstavligen brann upp och jag helt tröttnade på Berninan. Då gick jag till Elgiganten och köpte en AEG. Vilken dröm! Den har funkat utmärkt i flera år, syr med vilken tråd som helst och behöver bara oljas när den börjar låta. Nu har den i och för sig börjat krångla lite med trådspänningen och skulle nog behöva en mer ordentilg genomgång. Två negativa saker: svårt när det blir väldigt tjockt (flera lager Demin t.ex.) och saknar specialfötter för quiltning.
    Antgligen fick jag ett måndagsexemplar av Berninan och ett superex av AEGn.

    SvaraRadera