fredag 23 maj 2014

En hätta till!


Tidigt i morse när ljumma sommarvindar blåste - satt jag i trädgårdssoffan och stickade färdigt en gul liten hätta. Även denna efter det gamla mönstret som jag skrev om häromdagen!
 
Den här gången stickade jag i Excelana DK (färg: Powdered Egg) från Majas Manufaktur. Ett nystan räcker gott och väl till en hätta!
 
Det är någonting högtidligt och nästan lite vemodigt med att sticka efter ett så pass gammalt mönster. Att mina händer gör likadant som någon annans händer förmodligen gjorde för 100 år sedan - det är en svindlande tanke!



2 kommentarer:

  1. Hej !Jag undrar hur många maskor ska jag ta upp bak i nederkant?jag skulle nog behöva en mer preciserad .beskrivning.Det vore snällt om du vill bidra med det.
    Mvh Gunilla

    SvaraRadera
  2. Hej Gunilla! Jag ska försöka få till en bild-beskrivning framöver! Men så länge kan jag tipsa om att jag plockade upp 1 m mellan varje "rilla" ( varje rätstickade ås), och en maska i varje m när det gäller de 10 mitt bak. Lycka till! Mvh Maja

    SvaraRadera