torsdag 15 maj 2014

Två nya mönster för Fenella!

Här kommer roliga mönsternyheter:

I dagarna släpps två olika modeller designade för det nya garnet "Fenella", som jag alldeles nyligen börjat sälja i Manufakturen!

Det är den engelska vintagestick-experten Susan Crawford (- ni ser henne på bilderna där hon modellar sin egen cowl), som ligger bakom både garnet "Fenella" och mönstren som jag tänkte visa er idag. Jag har ett fint samarbete med Susan sedan ett par år tillbaka genom att jag har glädjen att sälja hennes innehållsrika vintagestickningsböcker och garner.

Här kan du ta del av Susan´s berättelse om hur det gick till när hon tog fram "Fenella" - ett tunt ullgarn som är tänkt att likna de garner som användes under 1930-1950-talet!

I sinom tid kommer det att finnas en rad mönster, anpassade till Fgarnet, men först ut är den vackra cowlen "Cresta Dell´Onda" och den söta sommarkoftan "Flora".

"Cresta Dell´Onda" är ett roligt projekt för dig som vill utveckla din spetsstickning. Den stickas på stickor 4,5 mm för att få en luftig struktur. Om du vill göra den korta varianten går det åt 3 härvor Fenella - och den längre drar 6 härvor. Jag tänker mig att "Cresta Dell´Onda kan bli ett fint plagg för sommarkvällarna, när man behöver lite extra värme runt halsen. Eller kanske som sirlig accessoar för den som ska bevista ett sommarbröllop! Här kan du läsa mer/köpa mönstret digitalt!

Sedan har vi den somriga koftan "Flora" som är en av modellerna i senaste numret av stickmagasinet "Pom Pom". "Flora" är ett härligt tvåfärgat projekt för dig som behöver ha något glatt att dra över sommarklänningen!

Pom Pom går antingen att köpa här genom fina nätbutiken "Magasin Duett" (men den brukar gå åt som smör i solsken - så skynda på om ni vill ha ett ex!), eller här på deras egen hemsida!

Önskar er fin en massa fin sommarstickning, allihop!



1 kommentar: