fredag 9 maj 2014

I Hannas Hus!

Jag är en småstadsivrare av stora mått!

Jag trivs bland kullerstenar och trånga gränder, gamla konditorier och  slumrande parker.

Som nog de flesta av er som läst den här bloggen ett tag vet, är jag bosatt i Arvika sedan 14 år tillbaka (fast då bodde jag i Småland ett par år mitt i också...). Under sommaren tänker jag ta er med på rundtur i Arvika, med hjälp av inlägg här på bloggen - just för att visa vad mycket en småstad har att bjuda på!

Men just idag handlar det om en annan småstad, nämligen: Lindesberg, som ligger nära Guldsmedhyttan, där jag är uppvuxen. När jag var liten var det alltså dit vi åkte, när vi åkte till "sta´n". På den tiden fanns där det mesta man kunde tänkas behövas!

Lindesberg ligger i Västmanland, några mil norr om Örebro. Och sorgligt nog är Lindesberg en av de småstäder som utarmats allt mer i takt med att köpcentren i Örebro blivit allt fler - och allt större. Många affärslokaler står tomma... Men det finns de som bjuder motstånd! Och det gläder mig förstås!

En av dem är Marita, som driver den härliga antikaffären "Hannas Hus", där jag alltid tittar in så fort jag har vägarna förbi. Så himla trivsam butik på alla sätt och vis! På Kungsgatan 27 hittar du den! Fina, handplockade föremål, underfundig skyltning och ett väldigt inspirerande upplägg med en blandning av gammalt, nytt och handgjort! På bilderna får ni några smakprov på hur det kan se ut!

De röd och vit-prickiga Amanita-kopparna, är numer i min ägo. Hade den obeskrivliga lyckan att få dem i födelsedagspresent av mamma och pappa!

Om du nu skulle ha vägarna förbi Lindesberg, så bör du förutom att besöka "Hannas Hus"  och andra trevliga småbutiker - äta minst en "Lindesbergare" (en slags smörgås) på trevliga "Wiener Konditoriet" innan du tar dig en tur längs strandpromenaden...

Heja småstäderna - med andra ord! Återkommer snart till det här ämnet...








1 kommentar:

  1. Men å vad kul att du skriver om just småstaden! Jag är en småstadssucker av stora mått och älskar charmen med dem. Har du läst en barnbok som heter Sockerbullen på Kruskakullen? Det är en bok med underbar småstadskänsla, läs den tillsammans med din dotter om du får chansen!

    SvaraRadera