tisdag 13 maj 2014

Symöte - Stickat på tv!

Välkomna på symöte!

En av mina stora inspirationskällor, när det gäller stickat, är film och tv. Jag har glatt mig så åt alla dessa fina, välgjorda serier som sänts under de senaste åren. Idag tänkte jag visa en del av det jag snappat upp lite här och där. Säkert har ni också sett en hel del av det redan - men förhoppningsvis är något av det nytt!

(Merparten av bilderna är skärmdumpar - därav den dåliga bildkvaliteten! Hoppas att ni står ut med det...)

Kriminalserien Bletchley Circle, som går på SVT just nu, är helt makalös när det gäller stickinspiration! Maken till fina kostymer får man leta efter... Dessutom är det ju extra roligt att en av huvudpersonerna är ihärdig stickerska själv.












Barnmorskan i East End, har sänts i SVT i två omgångar. Där fick vi bland annat uppleva hur en vacker mormorsfilt växte fram - nästan över en natt. Och så dök en spetsjumper från "A Stitch in Time, Vol 2" upp rutan, vilket jag förstås tyckte var roligt eftersom jag säljer boken i Manufakturen.


















I höstas följde jag serien "Dancing on the Edge". Där fastnade jag bland annat för en grön jumper med hålmönster, som matchades med en blus med broderad krage. Vi fick också se en fantastisk stickad klänning figurera!




Just nu går "Mr Selfridge" på SVT, och härmoveckan fanns en väldigt elegant ljuslila kofta med där!


I den danska serien "Badhotellet" dök en vacker ljusgrå kofta upp - samt en spännande mönstrad herrtröja. Extra läckert var att båda plaggen visades i samma scen!


Kan inte låta bli att kommentera Fies rutiga klänning också - den hon bar under den grå koftan - så vackert med spetskragen!

På barnkanalen går en tecknade serie som bygger på Beatrix Potters sagofigur "Pelle Kanin". Där hämtar jag mycket textil inspiration! Kaninerna är så härligt klädda! Exempelvis skulle jag vilja sticka mig en gul "mammakanin-kofta"! Så sött med prästkragebrosch till!

Det var en del av sådant jag fastnat för under den senaste tiden. Har ni några sticktv-tips till mig månntro?

Och hur går det på handarbetsfronten? Lämna gärna en länk till ditt syföreningsinlägg, med hjälp av länkverktyget nedan:

6 kommentarer:

  1. Jag har också fastnat för de vackra kreationerna i blechley circle! De stickade slipovers som flera av männen har är ju alldeles fantatastiska! :-) Den här veckan tänker jag delta i symötet med min halva clara (å vad underbart excelana är att sticka i!) men jag har inte hunnit ladda upp bilderna än, kom och titta om en stund!

    SvaraRadera
  2. Fast, förresten, var det bara jag som störde mig på att när de höll på med rutorna stickade de åtminstone några av dem, men när de sydde ihop lapptäcket var det barar virkade rutor i det?

    SvaraRadera
  3. Tack för tipsen om olika serier. Blechley circle tittar jag redan på och jag bara älskade tröjorna de hade i första omgången. Den här gången är det inte så mycket stickat, tycker jag.
    Men jag undrar hur man ska komma över mönstret på den söta koftan du stickat? Den som var i en engelsk tidning. Hade gärna gjort den jag också.
    Kommer inlägg snart om mitt sticke.

    SvaraRadera
  4. Bletchley Circle är en jättebra serie. Starka och intelligenta kvinnor. Kvinnosynen på den tiden var dock horribel! "Lilla gumman, ska du verkligen syssla med detta, tänk på att du är mamma nu? Jag köper en korsordsbok till dig."
    Är tacksam för hur bra vi har det i dag!
    Var inte menat att bli ett politiskt inlägg :) Handarbetet är väldigt vackert i alla serier. Och det är roligt att faktiskt se att de gör något på riktigt.
    /Karolina

    SvaraRadera
  5. Kul att se! Tycker det är så härligt med den tidseran som du inspireras av. Älskar hela känslan som kläderna ger.
    Har inte kollat på bletchley circle, men ska snart göra det :-) verkar vara en bra serie. Miss Lemon i Poirot är också en fantastiskt inspiration, denna koftan hittade jag på pinterest: http://www.pinterest.com/pin/429601251925736546/.
    Just det, miss Fishers murder mysteries är ju också rätt tidsera, 20-tal iofs. har du sett den?
    Sen har jag två nya bloggtips till dig också:
    http://nabbysvintagelife.blogspot.se/
    http://porcelinasworld.blogspot.co.uk/
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  6. Åh, satt och letade efter bra bilder på Benjamins mössa och ramlade in här:) Tror den skulle bli väldigt fin på min yngste! Kanske det får bli en i annan färgställning till storebror också (som får agera själva Pelle då)

    SvaraRadera