måndag 19 maj 2014

Om körsbär och konservering!

Jag fick en fråga på mailen angående körsbär och konservering, från en Katarina som funderade på vilka burkar hon skulle satsa på. Än är det ju inte körsbärstider, men det kan ju vara klokt att förbereda sig ändå!

När det gäller just det så har jag en favoritsort som heter "Quattro Stagioni". De brukar finnas till försäljning i vanliga matbutiker när det är sylt- och saftsäsong.

Jag har själv aldrig gjort inkokta körsbär, trots att vi fram till för två somrar sedan hade ett rikbärande körsbärsträd i trädgården. Då gick stammen mitt itu, och med stor sorg i hjärtat fick vi ta ner det. Nu står i alla fall ett nytt litet träd på tillväxt i trädgården. Jag hoppas att vi ska få smaka på den första skörden nu i sommar!

Däremot har jag kokt körsbärssaft, körsbärssoppa och lagt in cocktailbär! Och med hjälp av det här brukar jag kärna ur mina körsbär!

Hos min bloggvän Johanna finns ett alldeles förträffligt recept på inkokta körsbär - så där kan den som är intresserad göra det, läsa mer!


1 kommentar:

  1. Körsbärskonserverna gör hela vintern lite ljusare. Sylten, saften, bären i frysen till soppa och bäst av allt: Körsbären inlagda i konjak. Med lite vispad grädde är det en fantastisk vuxendessert. Det fina med den senare är att man gör en stor burk som man kan ösa ur hela vintern (eller till i november när den tog slut...)

    SvaraRadera