tisdag 20 maj 2014

Symöte - Vill du sticka en gåta med mig?




Hej alla fina syföreningsmedlemmar, hjälpstickare och övriga läsare!

Hur mår ni? Jag undrar om någon vill sticka en liten gåta tillsammans med mig?

Det var förra året som jag hamnade framför några gamla dammiga bibliotekshyllor i ett församlingshem som en gång hade varit "folkbibliotek". Där stod jag och laddade inför en försläsning jag skulle hålla, och bläddrade samtidigt förstrött i böcker som var en sisådär 100 år gamla... Så fick plötsligt jag en handarbetsbok (minns tyvärr inte vad den hette!) i handen, med ett helt kapitel om babystickning. Snabbt som attan krafsade jag ner en beskrivning på en liten babymössa (för den verkade så finurlig!) på baksidan av lappen med mina stödord inför föreläsningen.

Den där lappen hamnade sedan på undantag tills alldeles nyligen, då jag fann den igen.

Nu har jag gett mig ut på stickäventyr och ungefär hälften av den lilla mössan är stickad. Oj vilket smart mönster - tänk vad de kunde förr!

Jag stickar min mössa i merinoull för sticka 4 mm. De söta skorna på bilden är ett par små dockskor som jag fyndat på loppis, och som brukar stå i min ateljé - där jag har ungefär lika många olika saker som Skalman har i sitt skal...

Vill någon av er ge er på den här uråldriga beskrivningen så kommer en renskriven variant av krafset här:

Lägg upp 10 m på stickor nr. 4. Öka dessa m på 1:sta varvet till 20 m genom att sticka 2 m i 1 m. Sticka rätstickning. När man har stickat 40 varv tar man upp 20 kantmaskor på vardera sidan på 2 extra stickor (Majas anm: Om du använder rundsticka behövs inga hjälpstickor!) och stickar 40 varv till. Fördela sedan m på 2 stickor och tag därefter upp kantmaskorna bak på mössan på 1 extra sticka och sticka 16 varv slätst. Rulla upp runt hela mössan. (Majas anm: Den sista meningen beskriver antagligen att de sista varven bildar en rullkant?)


Om du stickar mössan - lämna hemskt gärna en kommentar här och berätta hur det gick! Eller ännu hellre: Maila en bild till mig så får jag se hur den blev! Alla bilder som kommer fram innan nästa tisdagsmöte lovar jag att publicera här nästa vecka!

Hur har ni det förövrigt på handarbetsfronten? Lämna gärna en länk till ditt syföreningsinlägg med hjälp av länkverktyget nedan:




6 kommentarer:

  1. Vilken härlig mössa! Den vore fin som nyföddpresent tillsammans med en babykofta. Jag får spara mönstret till hösten då en av mina bästa vänner ska ha barn!

    I övrigt är det finfint. Jag är så nöjd med att ha börjat på Clara-koftan, den kommer bli så himla snygg! Dessutom är det ett väldigt roligt projekt, det händer nånting hela tiden tack vare flätorna.

    SvaraRadera
  2. Första lilla mössan klar.Vad heter mössan ?
    Det var en trevlig bekantskap. Det kommer att bli fler sådana,Kan tänka mej att göra små snoddar så mössan sitter på plats.Vad tror du om det ?

    SvaraRadera
  3. Lillstrumpan: Ja visst vore den fin ihop med en rätstickad kofta!! Tänkte också på det... Så roligt med din "Clara"! Ska bli så himla spännande att se den färdig! Har du bestämt vilka knappar du ska ha?

    Soili: Snoddar låter praktiskt! Tror inte den hade något namn - vi kanske får hitta på ett:)

    MVH Maja

    SvaraRadera
  4. Hello Maja,
    is it possible to get translation in English for this gorgeous baby hat?? It is fantastic, and I would like to knit for friend's granddaughter. Thank you for sharing!

    SvaraRadera
  5. Come here for the English translation, too :) Great baby hat, it would be lovely if someone could translate it (I tried Google but it doesn't make much sense, because of the specific abbreviations..)
    Thanks in advance!

    SvaraRadera
  6. Jättesöt! :) är dock helt rookie på att sticka och begriper inte beskrivningen riktigt...finns det en instruktionsvideo? Så många begrepp jag inte förstår :)

    SvaraRadera