tisdag 27 maj 2014

Symöte - Hättor små!

Hej och varmt välkomna till den här veckans symöte!

Det blev ju hemskt roligt det här med mönstret till den gamla babyhättan som jag visade här förra tisdagen! Flera stickare tog sig för att sticka den... Åtminstone fyra har redan skickat bilder på färdiga hättor och många fler har hört av sig med frågor om garn och mönster.

Den gula hättan högst upp är stickad av Katarina Linnhagen. Hon stickade sin hätta i Onion merino/bomull (sport weight) på stickor 3 mm. Katarina har också försett hättan med praktiska knytband. Bra idé, eller hur?

Hättan på kålhuvudet har Anna med bloggen "Ateljé Lillbatting" stickat. Hon använde ett ekologiskt bomullsgarn som heter Rowan California Cotton i färgen Oyster och stickade med stickor 4 mm.

Den rosa hättan på dockan har H.N.S-veteranen Helene stickat. Hon använde ca 30 gram av Järbos Fuga och stickade hättan på sticka 4 mm. Här skriver Helene om sin hätta!

Soili som var först av alla att bli färdig med en hätta, har gjort den blå till höger! Hon var inte riktigt nöjd med sitt garnval, men känner jag Soili rätt som blir det fler hättor framöver... Här kan du läsa mer om hennes hätta!

Själv har jag hunnit förfärdiga två hättor! Den första stickade jag i grå Drops Merino Extra Fine på stickor 4 mm. Hade ett udda nystan liggandes och det räckte precis till en hätta!

Den andra hättan gjorde jag i Excelana Dk (Färg: Powdered Egg) från Manufakturen, på stickor 4 mm.

Jag har också fått önskemål om en förtydligande bildbeskrivning av hätt-mönstret! För den som är lite ovan att sticka kan det ju vara alldeles nödvändigt. Jag planerar att sätta samman en sådan så håll ögonen öppna - det kommer!

Sist av allt måste jag säga att det känns hemskt kul att så många av er är sugna på att sticka en egen babyhätta! Tänk att det här mönstret som sovit "Törnrosa-sömn" i så många år, plötsligt har väckts till liv igen! Sådant ger mig rysningar...

Har du en hätta på gång? Maila en bild av den när du är färdig! Jag publicerar gärna fler inlägg med hättbilder - det är så roligt!

Vad tycker ni att vi ska kalla modellen, förresten? Den har ju inget namn... Någon som har ett bra förslag?




Nu vill jag veta vad ni har för händer! Lämna gärna en länk till ditt syföreningsinlägg med hjälp av länkverktyget nedan:


4 kommentarer:

  1. Så söt mössa.
    Det är kul att sticka små kläder.
    Ha en bra dag

    SvaraRadera
  2. Jag fullständigt älskar denna lilla hätta, är väldigt fascinerad av konstruktionen och att den skapades för så länge sedan! På grund av den fina passformen, den geniala konstruktionen och åldern på hättan så föreslår jag namnet "Babyhätta Perpetuum mobile" http://sv.wikipedia.org/wiki/Evighetsmaskin

    SvaraRadera
  3. Jag började också att sticka den (randig) men hann inte klart pga lilla dotter som håller på att få fler tänder... Får visa när den väl blir klar. Håller med er om att det är väldigt snillrikt.

    SvaraRadera
  4. Og jeg syns KatLinns forslag om Majamössan var fint :D
    Genialt enkel, både mønster og lue, tusen takk for at du tok deg tid til å skrive den ned og publisere den.

    SvaraRadera