måndag 14 februari 2011

Pelargonprakt!





Jag köper sällan färdigsydda gardiner. Våra gamla fönster följer inga standardmått och den höga takhöjden gör att det går åt mycket längd... Därför syr jag oftast de gardiner jag behöver. Eller knåpar ihop något av sådant som redan finns i gömmorna.


Men när jag snubblade över de här pelargonmönstrade hissgardinerna blev jag tvungen att göra ett avsteg från den vanan. Kunde inte motstå dem. Tycker de är helt ljuvliga! Det gröna och det röda i mönstret gör sig så fint tillsammans med kökets blekgrå inredning. Dessutom känns nya köksgardiner som ett bra sätt att hjälpa våren på traven...

Det är fiffigt med den här typen av gammaldags hissgardiner. Man kan välja hur mycket ljus man vill släppa in, genom att rulla upp dem mer eller mindre. För att få "rullen" snygg är det nästan ett måste att rulla den runt en rund trästav som ger stadga. Vi hade ingen rundstav hemma så jag tog en kraftig bambustav som egentligen är tänkt som växtstöd i trädgården. Det funkade bra.

Damen i gardinbutiken visade mig hur man fixar "rullen" så att avigan inte hamnar utåt: Dubbelvik den nedre delen av gardinen med avigan inåt. När du sedan rullar upp den hamnar rätan utåt! Smart tips, tyckte jag och gjorde precis så när jag ordnade mina gardiner.

Sådana här hissgardiner är ju enkla att sy om man har något fint tyg i gömmorna. Man behöver en kappa (i fönstrets bredd) med kanal upptill. Kappan bör täcka drygt hälften av fönstrets höjd. För knytningen behövs två band av önskad längd som läggs över stången och sedan används för att binda upp rullen. Det finns ju också mer avancerade varianter med hissanordningar och annat fäste upptill (de hängs intill väggen och inte i gardinstång), men jag tycker att det här var en enkel och fin modell.


I väntan på att mina sticklingar ska ta sig får gardinerna stå för blomningen! Ha en fin "Alla hjärtans dag"!

5 kommentarer:

  1. Jag förstår att du inte kunde motstå de gardinerna!
    De är ju helt underbara!
    Ha en trevlig Alla Hjärtans Dag!

    SvaraRadera
  2. Jättefina gardiner! Åhh, så vårliga och glada. Var har du köpt dom?
    Hoppas du får en fin hjärtdag.

    SvaraRadera
  3. Gerda-Thyra: Önskar dig detsamma!

    Helena: Ja, visst är de fina! Gardinerna är köpta på "34:ans tyger" i Arvika. Fabrikatet är "Svaneholm". Ha en fin hjärtdag du också!

    SvaraRadera
  4. Jag vill också ha....Mitt kök liknar för övrigt ditt fast jag har färgerna mörkare grönt och rött (som i Sundborn)

    SvaraRadera
  5. Vilka härliga gardiner. Förstår att du inte kunde motstå dom. Ha en bra dag
    kram elsamarianne

    SvaraRadera