fredag 18 februari 2011

Baka en savarin!



Eftersom det är sockerkakstema i min spalt i "Minnenas Journal" den här månaden tänkte jag tipsa om ett annat spännande, närbesläktat bakverk:

En savarin är en fransk kaka som fått sitt namn efter den franske kocken Brillat-Savarin. Savarinen består egentligen av en jäsdeg som gräddas i en form med stort hål i mitten (savarinform). Men man kan lika gärna utgå från en vanlig sockerkaka. Efter gräddningen ska kakan dränkas in med fruktsaft, vin eller likör. Sedan får den stå och dra åt sig lagen några timmar. Vid serveringen fyller man hålet i kakan med frukt eller bär, vispad grädde eller glass.

Savarin är ett bra alternativ till gräddtårta, eller en extra festlig variant av sockerkaka!

Tack vare att man dränker in kakan med fruktsaft blir den saftig och tar smak av saften. Därför är savarinen ett fint sätt att ta tillvara/piffa upp en torr sockerkaka. Förresten, man behöver inte ens ha en hel sockerkaka för att göra detta. Varför inte servera en sockerkaksskiva dränkt med lag, toppad med frukt eller bär och en klick vipsgrädde eller glass ovanpå? Det är ju ett ett ypperligt sätt att använda en kaka som blivit några dagar gammal.

Ja, en savarin går att variera i all oändlighet när det gäller smaksättning och dekoration. Ville tipsa er om bakverket eftersom det verkar så enkelt och gott! Har själv inte stött på det tidigare. Det var i förra veckan som jag plötsligt fann savarinrecept i flera av de äldre kokböckerna i min samling. Verkar ha varit väldigt i ropet på 40, 50-talet! Med tanke på det borde det vara dags för en hejdundrande savarin-renässans nu!

Jag tänker i alla fall utforska savarinens möjligheter framöver. Återkommer naturligtvis med bilder och en rapport så fort jag provat...

3 kommentarer:

  1. Åh... savarin som är så himla gott!
    Det var länge sedan jag åt! Blir kanske helgens efterrätt!?

    SvaraRadera
  2. Underbart! Det är ju ytterligare ett tips till Förresten! Jag göra lite vidare efterforskningar och testar. Tusen tack!
    Hälsningar från Anna

    SvaraRadera
  3. Gerda-Thyra: Jag tror att det får bli helgens efterrätt hos oss också! Är så sugen på att prova...

    Anna: Vad roligt att jag kunde bidra med ett tips till! Du har ju rätt i att det här passar jättebra som "Förresten-recept". Ska bli spännande att se vad du kommer fram till efter dina efterforskningar och tester;) Jag har själv planer på att göra en lite "upp-poppad" variant i helgen. Lyckas den som kommer det naturligtvis ett inlägg om det till veckan!

    Ha en fin helg!

    Många hälsningar fr Maja

    SvaraRadera