onsdag 15 januari 2014

Garbo i stickat!

Igår kväll skulle jag visa lillan bilder på hennes namne Greta Garbo - vi hade pratat om andra Gretor, och då började jag berätta om den sagolikt vackra och hemlighetsfulla svenskan, som gick från att vara en vanlig tös till världsberömd filmskådis. Lillan älskar askungesagor - vare sig de är sanna eller inte;) Och hon ville genast titta på bilder av Greta Garbo! För att se om hon verkligen var så där vacker som jag hade beskrivit... 

När vi satt där och bläddrade så föll mina ögon på en spännande stickad struktur.(arbetsskadad som jag är;) Det var en lite grövre tröja som Greta bar tillsammans med en dräktkjol och skärp. Så tjusigt - så att jag naturligtvis måste visa er den! Efter lite mer letande fann jag faktiskt tre olika bilder där tröjan syns från olika vinklar. På den tredje bilden syns själva mönsterstrukturen riktigt bra - och även det stilfulla sprundet!

Oj oj - den där tröjan skulle jag gärna rekonstruera någon gång i framtiden! Sällsynt snygg och praktisk - tycker jag!


När jag väl var i farten med mina Garbo-studier, fick jag också syn på den här bilden: Greta i ledig polotröja och tuffa långbyxor. Jag skulle vijla ha en sådan där enkel, enfärgad polotröja - det är hemskt snyggt!

En modell som jag tittat på (som i och för sig är grövre, och stickad i Lovikka garn - men ändå hemskt fin) är den här från Järbo! Den går antagligen ganska snabbt att sticka - för den som vill!

Och när vi ändå är inne på ämnet - så vill jag avsluta med en bild på Greta Garbo i käck mössa/hatt. Vacker färg - eller hur? Gyllenbrun, med lite glans i...

Det finns många fina mössmönster på Ravelry, för den som vill sticka sig en egen. Till exempel det här - som påminner lite om Gretas mössa.

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig stil det är på hennes stickade kläder, mössan
    skulle jag vilja göra.

    SvaraRadera
  2. ...läste någonstans att hon stickade själv mellan tagningarna...en kofta stickad av henne själv?...

    SvaraRadera