måndag 13 januari 2014

Några ord om mode!

Nej, nu tar jag och skriver några ord om mode tror jag - delar med mig av ett par tips på sånt som jag själv letat länge efter och tillslut lyckats hitta...

Eftersom kjol liksom är mitt favoritplagg - både till fest och till vardags - vill det till att jag har några olika att byta med i garderoben. Vintertid är det yllekjol och ullstrumbyxor som gäller! Redan tidigt i höstas började jag leta efter en grå yllekjol av lite längre modell... (Jag äger redan en, men den är kort och snäv.) Det visade sig att det det var näst intill omöjligt att hitta just en sådan kjol. Jag har frågat i varenda klädbutik jag har varit - och ändå kammat noll...

Men så ställde Jumperfabriken till med januarirea, och plötsligt såg jag den - den perfekta yllekjolen (den heter Audrey!). Så jag slog till! Inte nog med att kjolen var fin - det känns också bra att handla av ett svenskt företag med en sådan sympatisk inställning till saker och ting, som Jumperfabriken. Att köpa den här typen av kläder är inte billigt - men lönar sig ändå i längden eftersom de håller från säsong till säsong, både kvalitetsmässigt och estetiskt.


Nästa tips gäller strumpbyxor - detta outtömliga ämne;)

För dig som liksom jag bor på landet eller i småstad, måste jag få slå ett slag för Pierre Roberts sortiment, som ju säljs i de flesta Coop-butiker.

Dels gör de jättefina ullstrumpbyxor (vilket heller inte alltid är så lätt att få tag i!), och så har de också urtjusig festvarianter. 

För en retrofantast som jag är det också extra kul att de faktiskt tillhandahåller en sort med söm på baksidan. Tänk att jag som bor i Arvika kan köpa sådana finheter, bara genom att ta mig en promenix till Konsum;)

Mitt sista tips gäller ylletröjor... Stickar man inte själv, men vill köpa sig en fin ylletröja måste jag få rekommendera det norska märket Ulvang. De gör rejäla, retrofina ulltröjor av bra kvalitet! Tröjan på bilden heter "Granitt Sweater" och är en Unisexmodell. Jag köpte mig en sådan för ett par veckor sedan och har bott i den sedan dess...

Jag gillar att den ger mig lite 1960-tals känsla, att den är rejäl i längden och har en skön polokrage - fin att matcha med ett skärp i midjan om man vill det... Tröjan ger mig förresten associationer till James Bond i Alperna, skidstugor och renfällar;)

Har ni gjort några trevliga modeupptäckter på sista tiden?

5 kommentarer:

  1. Nygårdsanna- ett av mina favoritmärken, de har en ganska dålig hemsida, men kläderna måste verkligen ses i verkligheten för att man ska förstå hur fina de är. Dessutom alltid naturmaterial. Rekommenderar utförsäljningen i Linköping och Dalarna som brukar ske några ggr per år. Där har de dessutom utförsäljning av sina fina linne- och ylletyger i metervara. Mycket, mycket billigare än i vanliga affärer.

    Calida- Framför allt deras tunna gammaldags bomullslinnen. Jag har haft mina i ca 5 år och de är av jättebra kvalitet. Har storlek XS och i normala fall har jag oftast S.

    Icebreaker- Underställ i 100% merinoull. Bästa kvalitén jag hittat på ullkläder. Tunna fina tyger som inte blir noppiga. Jag använder de till vardags eller fest, oftast inte som underställ.

    Sedan gillar jag gamla dräktdelar man kan hitta på loppisar eller blocket/Tradera. Fantastisk kvalitet..

    SvaraRadera
  2. Jag ska börja spara till de här skorna, dyra och handgjorda. Finns röda och svarta http://www.bibbiskon.se/wp-content/gallery/modeller/slejfsko-rod-hog-klack.jpg

    Sen har jag precis beställt den här som ska bli bas i min garderob till alla vintagekoftor jag har på gång http://bestofbrands.com/sv/product/21975/janna-dress

    I övrigt blir det nog bara strumpbyxor framöver.

    SvaraRadera
  3. Jag har en tanke att kanske kika på kläde hos Korps på nästa festival. För långa varma kjolar :)
    Går ju väldigt mycket i college när jag är ute med hundar halva dagarna, men hemma (och annars) åker annat på!

    SvaraRadera
  4. Tack för tipsen. Det är verkligen inte lätt att hitta bra kläder i klassisk stil.

    SvaraRadera
  5. Tack alla ni, för tipsen! Jättebra med nya uppslag i modedjungeln!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera