fredag 10 januari 2014

Stickor för strumpor - nytt i manufakturen!






















Nu börjar vårens nyheter (det är ju inte vår än, men vårtermin i alla fall!) dimpa ner på min förstubro...

Först ut är finfina bambustrumpstickor som jag tagit hem från Frankrike. Självklart har jag tänkt att det måste finnas strumpstickor i manufakturens sortiment - men jag ville vänta tills jag hittade en sort som jag själv var riktigt nöjd med!

Det blev alltså dessa mörkbruna, mjuka stickor från Bergere De France.

Här kan ni titta på stickorna!

Är man lite ny när det gäller att sticka med strumpstickor, så kan jag rekommendera den här typen av raggsocker som första projekt. De stickas som en vriden resår hela vägen - och därmed slipper man att sticka hälar. Ett bra sätt att komma igång för att sedan gå vidare till "riktiga" raggsockor. Sedan ska man tänka på att dra åt garnet lite extra mellan maskorna när man "byter" sticka, så att det inte bildas glipor i stickningen där... Det är just det som kan vara lite knepigt första gången man ska sticka med strumpstickor - men det reder sig efterhand!


1 kommentar:

  1. Har av en slump hittat din fina o informativa blogg. Dina tips är jättebra och jag blir allmänt inspirerad av din stora kreativitet! :-)/Karin

    SvaraRadera