torsdag 23 januari 2014

Stickkurs på Vintagefabriken!

I söndags dukade Emma och LindaVintagefabriken, med rosor och polkagrisar i sin egen kurslokal. Där är så fint och så trevligt att det närapå är rekord i just de två sakerna!
Jag hade med mig garner, gamla sticktidningar för inspiration, goodiebags åt kursdeltagarna, snoddmaskinen och pompommakaren, och naturligtvis dagens uppgift - en tvärrandig halsduk efter ett mönster från 1954. Ni skymtar den alldeles bakom polkagrisskålen...

Vid elvatiden dök åtta entusiastiska kursdeltagare upp - redo att lägga upp sina första maskor. För en del var det verkligen första gången någonsin - de gjorde just det:)
 


Koncentrationsnivån var hög - här ser ni Helen som just gör sitt andra färgbyte! Att sticka randiga halsdukar är smart för färgbytena gör det lite lättare att hålla motivationen uppe!


Som ni ser var alla djupt försjunkna i sina stickningar, men vi hann allt med att prata och fika en hel del också. Alla var så trevliga och av den anledningen gick dagen väldigt fort!

Vi fick världens bästa service av Emma som kokade kaffetermos efter kaffetermos - och också gjorde världens godaste lunchmackor! Vilken lyx att bara kunna ägna sig åt själva stickandet!

Så här såg det ut på bordet efter ett tag - en salig röra av garnnystan, småkakor och stoppnålar...

Här ser ni Elsa i stickartagen! På hennes fina blogg - Elsa Lisa Larson, hittar ni förresten fler bilder från kursdagen!


Eftersom jag ville att de som gick kursen skulle få ta någonting "färdigt" med sig hem: Fick de som ville, också möjlighet att tillverka en sån här tjusig "damfluga" med hjälp av en snoddmaskin och en pompommakare från manufakturen. Elsas gick så himla fint ihop med hennes kofta!

Titta så fint halsdukarna växer fram! Jenny valde att göra sin vit och mörkblå - en väldigt stilig färg-kombo, tycker jag!

Efter fem timmars intensivt stickande var det dags att runda av kursdagen. Ett stort tack till er som var med!

Under våren kommer jag även att hålla en fortsättningskurs i Vintagestickning, på Vintagefabriken. Återkommer med info om den, så snart jag vet mer om datum och andra praktiska detaljer...
 

2 kommentarer:

  1. Vilken rolig dag det var!! Att få ägna en hel dag åt att bara sticka är ju helt fantastiskt!! Ser verkligen fram emot fortsättningskursen. Ska bli spännande att ge sig i kast med ett större stickprojekt tycker jag. Inte långt kvar nu tills min halsduk är klar! Jag stickar ju i stort sett varje kväll och det går i en rasande fart!! :-) Tack än en gång Maja för en rolig och inspirerande dag! /Jenniy

    SvaraRadera
  2. Åh! Det var en fantastisk dag! Så trevligt att träffas och tack för allt. Jag är snart klar med min, kunde inte släppa det på hela veckan. Kram Elsa

    SvaraRadera