söndag 5 januari 2014

Pompom-parad!





















Vill ni hänga med på en liten pompom-parad?

Jag har haft en ihållande fäbläss för pompoms (- alltså garnbollar/-tofsar, som det heter på ren svenska...), den här vintern.

Det började med att jag själv skaffade mig en uppsättning pompom-makare. Tidigare har jag stretat på med runda pappskivor, som jag klippt till i önskade storlek och använt precis som jag lärde mig på lekis... Visst går det bra - och det är ju framförallt ett bra alternativ, för den som bara gör garnbollar nån gång ibland.

Men för mig som i princip umgås med garnnystan dygnet runt - blev det något av en smärre revolution att få tillgång till en pompom-makare. Det är så himla smidigt! Bollarna blir jämna och fina - och exakt lika stora! Och eftersom det plötsligt känns så lätt att göra pompoms, så leder det ju till att man får en massa nya idéer på användningsområden...

Här kommer en liten bildparad över stickade modeller med pompoms. Fotona kommer från min inspirationsmapp och jag minns tyvärr inte var jag hittat alla...

Men så här tror jag:

1. Den gula tröjan har jag själv fotat av ur ett nummer av tidningen "Stickat". Den är helt underbar, tycker jag!
2. Detta är en österikisk kofta som var till salu på Etsy, under en period.
3. Otroligt fina tyrolerkoftor i olika färgsättning. Osäker på bildkällan...
4. En av Debbie Bliss fina vintageinspirerade modeller ur "Debbie Bliss Magazine".
























När jag hade upptäckt vilket sjusärdeles redskap en pompom-makare var, så såg jag genast till att ta hem en sort av bra kvalitet till manufakturen. Du hittar dem här! De finns i två olika storlekar (small och large) och varje set innehåller 2 olika pompom-makare

Jag har fått ganska många frågor om hur det egentligen går till när man gör garnbollar med hjälp av det här redskapet. Därför blev jag så glad när jag hittade en instruktionsvideo på Youtube, där man använder sig av just det fabrikat jag säljer. Här kan ni se filmen:

 

Sist av allt måste jag bara få visa hur fint det blev när duktiga stickerskan Sara (Öhman) skapade med hjälp av en pompom-makare från manufakturen:

Foto: Sara Öhman
Visst är vantarna helt ljuvligt fina!

1 kommentar:

  1. Tack Maja! Jag har lämnat in dem till en vanttävling som min lokala garnbutik ordnar.

    SvaraRadera