torsdag 20 september 2012

Äppelpudding!


Jag och mina äpplen, kanske man skulle kunna säga... Men är det september så är det! Och har man ett äppelträd så har man! Det är bara at kavla upp ärmarna och ge sig i kast med nya recept! (Förutom de gamla då som äppelmos, äppeldricka och äppelkompott.)

Äppelpuddingsreceptet klippte jag ur ett grahamsgrynspaket för många år sedan... Jag klistrade omsorgsfullt fast det på burken med grahamsgryn som alltid står i skafferiet, för att i nästa stund glömma bort det. Ända tills för ett par dagar sedan hade jag inte en tanke på det där receptet, men så föll blicken på det när jag stod och kokade min frukostgröt. 

Visste ni förresten att grahamsgrynsgröt är min favoritgröt? Det är så gott! Har ni inte provat det förr så gör det! 

Vill man ha lite lektyr till frukostgröten så kan den som vill läsa här om den lustiga, men ganska sympatiska "gröttrend" som har uppstått i storstäder världen över... Tänk att gröt numer betraktas som innemat! Själv känner jag dock minst en person som inte skulle kunna tänka sig ett liv utan havregrynsgröt - oavsett om det är trendigt eller ej...

Äppelpudding

5 dl mjölk
5 dl vatten
0,5 tsk salt
2 dl grahamsgryn
2 ägg
3 msk socker
1 tsk kanel 
3-4 äpplen, urkärnade och klyftade

Koka upp mjölk, vatten och salt. Tillsätt havregrynen och koka gröten på låg temperatur under omrörning, i ca 10 minuter. Smaksätt gröten med 1 msk socker. Vispa upp äggen och rör i dem. Häll hälften av gröten i en smord form. Lägg äpplena i ett lager över gröten. Strö på resterande socker och kanel. Häll över resten av gröten. Grädda i mitten av ugnen på 225 grader i ca 45 minuter.

Och så slutligen, en nyfiken undran: Vilken är din favoritgröt?

7 kommentarer:

  1. Det går ju inte att svara på! Finns en gröt för varje tillfälle:-) Till vardags gärna fiberhavregryn med nötter och solrosfrön. Ibland kokar jag vanliga havregryn med hälften vatten, hälften mjölk. Väldigt gott! Risgrynsgröt med smöröga, lite kanel och socker är gudagott men inget till frukost precis. Rågmjölsgröt med lingon och smör, mm. Och mammas lenvispade vetemjölsgröt, tänk vad vi älskade den när vi var barn.

    SvaraRadera
  2. Mannagrynsgröt är min favorit, blir dock i stort sett aldrig av att jag gör den... har ingen "grötfamilj".
    Anita i Bergslagen.

    SvaraRadera
  3. Gröt (i alla former) var bland det uschligaste jag visste tills 2008 när jag började äta det på en kongress jag var funktionär på. Numera äter jag det nästan varje dag. Men jag har bara "lärt" mig äta havregrynsgröt än så länge med olika från, mjölk och lite sirap. Mums! Har mannagryn hemma faktiskt så borde kanske prova det också :)

    SvaraRadera
  4. Den ser god ut äppelpuddingen.
    Hoppas du får en trevlig helg
    Ingvor

    SvaraRadera
  5. Ja grahamsgrynsgröt är riktigt gott, haft litet uppehåll under sommaren men åter börjat och nu blir det iaf 4-5 gånger i veckan..men den hära puddingen verkar ju inte alls dum ska genast testas...:)

    SvaraRadera
  6. Molinogröt är min favoritgröt.
    Apropå äpplen så brukar min man råsaftcentrifuga dem sen fryser han i urdiskade mjölkförpackningar sen dricker vi "Färsk" äppeldrick hela vintern.

    Härlig inspirerande blogg du har :)

    Vänliga hälsningar
    AnnKatrin

    SvaraRadera
  7. Låter spännande med puddingen. Hur/när äter man den? Är det frukost/efterrätt eller fika?

    Sara

    SvaraRadera