onsdag 5 september 2012

Äppeltider!

Hos mig är det "mosigt" värre, just nu... Det är ju äppelmoskokartider (vilket långt ord det blev) och fallfrukten pockar på uppmärksamhet så fort jag sätter min fot i trädgården. 

Hittills har jag bara kokat en massa vanligt, hederligt äppelmos, eftersom vi gör av med sådana mängder av det i den här familjen... Imorgon tänker jag ge mig på att smasksätta en sats med kanelstång - det brukar bli så gott! Förra året gjorde jag också en slags äpple-/plommonmos som blev hemskt bra, men i år hade vi dålig tur med plommonskörden, så det blir inget sådant...

Här är länkar till två sammanfattande inlägg med tidigare års äppelrecept från Husmorsskolan. Ta er en titt där om ni är lyckliga nog att ha trädgården full av nedfallna äpplen!

Husmorsskolans samlade äppelrecept från:
Foto: Gammalt äppelmosrecept ur Prinsessornas Kokbok!

5 kommentarer:

  1. Så bra! Jag som tänkte att jag skulle göra just äppelmos idag :) Vi har tyvärr inga äppelträd som ger äpplen (än), men igår kväll plockade jag äpplen på en ödegård. Tack för recepten! :)

    SvaraRadera
  2. Är lite nyfiken på vad ni använder allt äppelmos till? Jag tycker om att äta det ljummet med mjölk (som kräm), men annars går det inte åt något äppelmos här.

    Anita i Bergslagen.

    Ps. Jag var i Stripa och såg dej och din fina flicka, men du var upptagen när jag var i "er lokal" så jag vågade inte tränga mej på. Men det var ett fantastiskt ställe och ett helmysigt arrangemang!!!

    SvaraRadera
  3. Emelie: Nej men vilket sammanträffande! Hoppas att du hittar vad du behöver bland recepten - det finns ju en hel del i listorna:) Lycka till med syltandet!

    Anita: Å, vi äter det i morgon-youghurten och på gröt till kvällsmat ibland. Sedan brukar jag använda äppelmos i muka kakor en del gånger också - det blir väldigt gott. Ska nog bjuda på ett sådant recept någon gång framöver!

    Men vad synd att du inte "trängde dej på". Det hade bara varit trevligt! Men vad roligt att du var där och tyckte att det var fint! Det utvekclas ju hela tiden där och kommer nog att bli bara bättre och bättre i takt med att fler lokaler renoveras. hoppas att vi ses en annan gång!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  4. Samma som varje år påminns jag om att jag har sena äpplen. Alla pratar om goda äppelpajer och äppelmos och jag får vänta en månad till tills jag har äpplen. Men den som väntar på något gott...

    SvaraRadera
  5. Hej! Ramlade in på din blogg och kände mig som hemma. Roligt när det finns andra husmödrar som gör lite av varje. Själv är jag en som gör det mesta från början i matväg..:)

    SvaraRadera