måndag 24 september 2012

Baka björnbärspaj och frys in!





Häromdagen skrev Alicia Paulson, en av de bloggare som jag läser allra helst, att hon hade bestämt sig för att bli en "frys-människa". En "frys-människa" menade hon, är en sådan som alltid gör dubbel sats istället för enkel och ser till att frysen är rikligt fylld av hemlagade maträtter, ständigt redo att värmas. Alicia gick ut hårt med ett stort matlag, för att försöka åstadkomma den här förändringen...

Och visst är det härligt med den där tanken - att man helt plötsligt kan bestämma sig för att ändra sina vanor och bli en "ny" slags människa. Det där kan ju gälla allt från världsliga ting som hur man agerar rent praktiskt i vardagen, till mer subtila saker som hur man förhåller sig till sig själv och sina medmänniskor. 

Under min morgonpromenad gick jag och funderade på vem jag skulle vilja bli, förutom den jag redan är. Jag kom fram till några saker...

Jag skulle vilja bli en sådan som:
  • alltid stannar upp och ser det mitt barn vill visa mig. Alldeles för ofta är det bråttom (inbillar jag mig), och så säger jag att vi tar det sedan, snart, eller om en stund och på det viset går jag miste om det dyrbaraste som finns - nämligen tid med mitt barn! Som vuxen har man svårt för att avbryta en aktivitet för en annan, men jag tror det är bra att öva sig på det.
  • skriver brev och kort ofta. Jag skulle önska att jag tog fram alla de där vackra brevpappren som ligger gömda i min skrivbordslåda, och skrev till nära och kära som jag tänker på och längtar efter.
  • läser de böcker jag längtar efter att läsa.
  • alltid har tomt i tvättkorgen - det vill säga tvättar undan så snart det finns tvätt att fylla en maskin med. Jag blir stressad av de där tvättbergen som verkar uppstå så fort man vänder ryggen till...
  • går minst en rejäl promenad varje dag, i ur och skur.
Ja, det där var några saker som jag kom att tänka på... Vem skulle du vilja bli?

Men tillbaka till det där med att bli en "frys-människa" . Jag gjorde faktiskt själv en liten ansats till det igår, även om mina utsikter att lyckas är något begränsade, med tanke på att vi har alldeles för lite frysutrumme för att vi ska kunna få plats med allt vi vill. Hur som helst - jag bakade en björnbärspaj och fryste in. Den sista omgången björnbär var färdiga att plockas, och så hade jag en sådan där aluminiumform i perfekt storlek för att rymma en paj. Receptet jag utgick ifrån är väldigt rationellt och ger en rejäl paj! 

Att sno ihop den här sortens paj, är ett utmärkt sätt att ta tillvara små mängder färska bär, och om man fryser in den, på sätt "spara" på sommaren inför höst och vinter.

Här kommer receptet om någon av er vill prova:

Björnbärspaj

200 g smör
2 dl socker
400 g vetemjöl
2 dl havregryn
4 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
4 dl björnbär

1. Smält smör och socker i en kastrull.
2. Blanda all torra ingredienser och häll över smörblandningen.
3 rör till sist i ägget.
4 Tryck ut hälften av degen i en långpanna/flieform på 20*30 cm, häll sedan på björnbären.
5. Smula resterande deg över.
6. Grädda i 25 minuter i ca 185 grader i nedre delen av ugnen. Skär i rutor.

5 kommentarer:

  1. Så härlig pajen låter, det ska jag nog fixa en, jag har inte fått ihop så mycket björnbär, dom regna bort. Så då är detta jätte bra. Man skulle nog ta vara på mera med mat än man gör, som stor kok mm.
    Jag ska ta en tanke på detta du skrev.
    HA det gott
    kram Ingvor

    SvaraRadera
  2. Jag skulle vilja vara en sån som börjar plugga i tid (eller gjorde det nu istället för att läsa bloggar ;)) men det vettetusan om det nånsin kommer hända. Däremot skulle jag vilja bli bättre på att laga mat, sy, göra färdigt stick/virk-projekt osv. Skriva brev är också mysigt! Fint inlägg :)

    SvaraRadera
  3. När jag gjorde den första Kyrkkaffe-boken fick jag ett recept på morotskaka från en dam som skrev att hon alltid gjorde tre: en till idag, en till frysen och en att ge bort. När hon ändå drog fram allt och satte på ugnen alltså. Sådan skulle jag också vilja vara!

    SvaraRadera
  4. Myrica: Hoppas att dina bär räcker till en paj!

    Helga: Det där med att börja plugga i tid är nog den allra svåraste utmaningen;)

    Anna: Å, det var ytterligare en dimension - att göra en att ge bort också! Vilken bra grej! Så vill jag också vara:)

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  5. Så gott med björnbär, har fått en rejäl skörd i år!
    Så nu ska här bakas och frysas in!

    SvaraRadera