tisdag 25 september 2012

Symöte - Rutor på sniskan!

Välkomna hit till veckans symöte!

Nu börjar det kännas precis så där höstlikt som det ska göra för att man ska blir riktigt handarbetssugen! Under den här årstiden så har jag sällan mer än en armlängds avstånd till stickningen och tekoppen;)

Jag har länge haft en ambition om att fortsätta sticka små provrutor till mitt mönsterbibliotek. Jag gör ju några och , men nu var det länge sedan sist. Häromdagen tog upp tråden igen och idag bjuder jag på beskrivningar av två olika metoder att sticka rutor. Sådana här lappar blir utmärkta som filtrutor! Båda stickas på tvären - eller på sniskan om man hellre vill uttrycka sig så;)

Filruta med hjälp av minskningar

Bestäm hur många maskor var och en av lappens sida ska ha: 18 maskor i ett medelgrovt garn ger en längd på ca 10 cm. Lägg upp dubbelt så många maskor.
Varv 1: Sticka rätt fram till mitten, sätt ut en markör, sticka resten av varvet rätt.
Varv 2: (räts): Sticka rätt fram till 2 m före markören, 2 rm tills, flytta markören, sticka ihop 2 rm vridet, sticka resten av varvet rätt.
Varv 3 (avigs): Rätt, flytta markören.

Upprepa varv 2 och varv 3 tills 4 m återstår och avsluta med varv 3.
Sista varvet: 2 rm tillsammans, ta bort markören, sticka ihop 2 rm vridet. Maska av de sista 2 m.

Filtruta - från hörn till hörn

Lägg upp två maskor.
Varv 1: Sticka 2 ggr i samma m, 1 rm. Nu har du 3 maskor.
Varv 2: Sticka 2 ggr i samma maska, sticka resten av varvet rätt.
Upprepa varv 2 tills sidorna har rätt längd, till exempel 10 eller 15 cm. Avsluta med ett jämnt antal maskor, så att du har stickat ett ojämnt antal varv.
Nästa varv: 2 rm tillsammans, sticka resten av varvet rätt.
Upprepa detta varv tills 2 maskor återstår. Du ska ha stickat ett jämnt antal minskningsvarv.
Lyft den första maskan över den andra maskan och av stickan. Maska av.

Hoppas att dessa rutor kan inspirera en och annan filtstickare!

P.S. Jag måste förresten få hurra lite extra för alla nya medlemmar som tillkommit! Det är ständigt en strid ström av nykomlingar och det känns förstås väldigt roligt. Varmt välkomna ska ni vara! Och sedan tänker jag dessutom hurra minst lika högt för alla stammisar som troget deltar vecka, efter vecka. Oj, vad spännade det är att få följa er! Tack för allt ni delar med er av! D.S

Lämna din egen handarbetsrapport med hjälp av länkverktyget nedan:

7 kommentarer:

  1. Fina rutor! De ska jag testa någongång när jag får tid! Är så nöjd med kuddarna jag virkade efter ditt Emy-mönster!

    SvaraRadera
  2. Det är kul med rutor.
    Jag sak just börja virka en baby filt, så jag får visa bild när jag kommit igång.
    Trevligt med symöte.
    HA nu alla en trevlig eftermiddag
    Ingvor

    SvaraRadera
  3. Vilka bra rutor. Den första har jag aldrig sett förut.

    SvaraRadera
  4. Den andra varianten av ruta läste jag om i samband med Värma Liten. Bra tips då för att använda garner i lite olika grovlek. Gäller ju bara att mäta så att sidan blir si el så cm lång innan man börjar avmaskning. Ettan vill jag testa också:)
    Inlägg fr lördagen men med ett så gott boktips!

    SvaraRadera
  5. Kära Maja.

    I våras inspirerade du mig till en glädjestickning till lillasyster på fem år, du minns vita vita koftan i mosstickning. Nu skulle jag vilja sticka nåt mer höstigt till henne. Har du något nytt tips?

    SvaraRadera
  6. Fina rutor! Jag gillar särskilt den första, men jag har aldrig greppat hur jag ska göra för att sticka vridet. Skulle inte du kunna visa det mer utförligt, kanske med bild, i något inlägg?

    SvaraRadera
  7. Gerda-Thyra: Och de blev så himla fina! Vädligt bra idé det där att göra kuddar av stora sådana rutor!

    Myrica: Ja, rutor är både kul och användbart!

    Fia:Kul att jag kunde bidra med något nytt då:)

    Eva: Javisst - det här är toppen när man har garner av olika grovlek!

    Marie: Vad sägs om den här modellen: http://husmorsskolan.blogspot.se/2011/02/symote-fardig-duffelkofta-och.html Jag stickade alltså den till min dotter som en höstkofta och den var både rolig att göra och hemskt fin på! jättehärligt mönster - och gratis på Ravelry! Lycka till!

    Stina: Jo, jag ska försöka få till några sådana tydliga bilder! Bra att du frågade!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera