fredag 21 september 2012

Plocka hasselnötter!








I somras fann vi några hasselbuskar vid ett av våra finaste utflyktsmål. Igår var det dags att återvända för att plocka hasselnötter. Vi var nog lite sent ute - nötterna hade redan fallit ner på marken - men ganska många låg kvar och var fortfarande hela och fina. Hasselnötter ska ju inte plockas för tidigt från grenen, utan få mogna tills de faller till marken när man skakar grenen lätt... Därför är det lite klurigt att tajma rätt tidpunkt.

Nötterna vi hittade samlade vi i våra korgar och bar med oss hem. Nu ligger de torkar... Det ska bli spännande att smaka på dem sedan!

10 kommentarer:

  1. Hej Maja! Utgår från att du har frågat markägaren eller äger marken själv, för nötplockning ingår ju inte i allemansrätten... som jag har förstått det...
    Kram. Anita i Bergslagen.

    SvaraRadera
  2. Hej och tack för en trevlig blogg ;0} Äppelpuddingen gjorde jag på stubinen då jag ätit den som barn hos min farmor, ett kärt o gott återseende.
    Men nu måste jag protestera lite på vad du skriver om hasselnöts plockningen. Hasselnötter SKA plockas i månadskiftet september, oktober inte tidigare. Jag odlar själv 3 st sorter (pollineringen är viktig) och mina är ännu väldigt gröna, kanske på grund av den ganska kalla, blöta sommaren, Jag har provat att plocka tidigare men då blev skalen tomma. Bor i östra östergötland men vet att vild växande hasselnötter som är mindre kan redan vara bruna. Att plocka dem med fästet kvar är en självklarhet här, så gjorde min farmor, annars tar både ekorrar, möss och fåglar hand om dem ganska fort. De ska sedan torra luftigt tills de blir bruna och släpper från höljet.

    SvaraRadera
  3. Hej Maja !
    Oj vilka fina bilder och vilka fina nötter !
    Hoppas att dom blir goda när dom torkat.
    Hälsningar från din mamma

    SvaraRadera
  4. Anita: Nötplockning direkt från en buske omfattas inte av allemansrätten - men att plocka upp nötter som fallit till marken är tillåtet - i alla fall om jag har förstått det hela rätt? Hoppas det, annars har jag gjort bort mig...

    Rosalill: Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter när det gäller hasselnötter Jag är verkligen ingen expert på det. Här i Värmland är de vildväxande hasselnötterna redan bruna och har som sagt var redan fallit till marken. Som jag har förstått det behöver nötterna mogna på gren så länge som möjligt. Det bästa är väl förstås att plocka dem från grenen precis innan de faller - med tanke på att de annars blir föda till smådjur ganska kvickt - men det är ju lättare att tajma det där om man har buskarna på tomten. För oss var det här helt enkelt ett litet experiment och jag menade att vi var sent ute, just med tanke på att nötterna redan legat på marken ett tag. Vad roligt att du odlar hassel! Och kul att du gillade äppelpuddingen!

    Kajsa: Tack, mamma! Vi hade en så härlig tur - det är så vackert där! Jag hoppas också att nötterna blir goda när de har torkat... Kanske vi kan spara dem till jul:)

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det stämmer inte - spelar ingen roll om det är på marken i lagens mening men man får nog leta långt och länge efter markägare som bryr sig.

      Radera
    2. Enligt naturvårdsverket spelar det roll huruvida man plockar från gren eller som fallit till marken (https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Plocka-blommor-bar-svamp/ se avsnittet nötter och ollon). Dom hänvisar till Brottsbalken 12 kap 2 § där det uttryckligen står att man inte får plocka nötter från växande träd.

      Att det inte skulle spela nån roll i lagens mening om dom är på marken eller ej är alltså ett felaktigt uttalande.

      Radera
  5. Åh, det ger mig vibbar av nostalgi och en härlig känsla av välbefinnande! Där jag växte upp hade vi två gigantiska hasselbuskar som vi barn plockade nötter från på hösten. Men vi visste ju inte hur eller när man skulle plocka, vi plockade alltid nedfallna nötter. Ibland var de bra, ibland maskätna, ibland med inneboende mask och ibland var de tomma. Det slipper man ju om man plockar dem direkt från grenen. Varmt lycka till med dina nötter, ha en go' helg!=0)

    SvaraRadera
  6. Hej vilken supertrevlig blogg du har. Jag hittade dig tack vare att jag är nere i Italien och har hittat Hasselnötter här där vi står med vår husbil. Här har dom redan börjat falla till marken. Så hem från denna semester har jag en liten korg med egenplockade nötter. Mvh Ann-Sofie Sundberg

    SvaraRadera
  7. Jag har mycket hassel på min tomt och min erfarenhet är att de nötter som ligger på marken är redan kasserade av ekorren, som skakar nöten, lyssnar och avgör om den duger att spara . De man plockar från marken är tomma. Men de var fina som dekoration 😁

    SvaraRadera