måndag 3 september 2012

Månskenspudding - en efterlysning!






















En av mina läsare hörde av sig och bad om hjälp med att hitta ett recept på en gammaldags efterrätt som  heter "Månskenspudding". Själv har jag aldrig hört talas om det tidigare. Nu har jag lusläst alla mina gamla kokböcker utan framgång...

Därför kastar jag ut frågan till er läsare: Är det någon som känner till "Månskenspudding" och kanske till och med har ett recept att dela med sig av vore det jättefint om ni hörde av er!

Förresten, visst låter det spännande och poetiskt med "Månskenspudding"? Jag skulle gärna vilja pröva det själv!

På bilden ser ni vackert månsken över Stripa Gruva i mina barndomstrakter. Jag tog bilden förra vintern...

*Uppdatering:

Vad spännande med detektivinsatserna i era kommentarer - tack för dem! Precis som man kan läsa där, verkar det som att "Månskenspudding" skulle kunna vara detsamma som "Månskensgröt" (Kuutamopuuro) - en finsk efterrätt som namnet till trots liknar pudding snarare än gröt... Om man googlar på "månskengröt" finns det flera recept att tillgå. Här kommer ett av dem jag fann:

Månskensgröt

1 ägg
4 msk potatismjöl
4 msk socker
1 liter mjölk
1 msk vaniljsocker

Vispa samman ägg, potatismjöl,socker och mjölk i en rostfri kastrull. Värm under omrörning, tag av kastrullen precis innan det börjar koka och tillsätt vaniljsocker. Rör då och då medan gröten svalnar.
Servera med sylt eller färska bär.
 
Här finns ett annat! 
 
Att döma av de googleträffar jag fick tycks det som om "Månskensgröt" även förekommit i Sverige förr. Det talar ju för att det skulle kunna vara den här rätten som min läsare Madde, sökte - fast hon hade hört namnet "Månskenpudding".
 
Hur som helst - visst måste vi prova att koka "Månskensgröt" nu - eller hur?  Jag är jättenyfiken på att smaka!

11 kommentarer:

  1. Har aldrig hört talas om månskenspudding, men däremot finns ju något som heter månskenskaka :)

    SvaraRadera
  2. Månskenspudding vet jag inte, men hittade ett recept på månskensgröt på Bohuslänsmuseum i somras.

    //Lisa

    SvaraRadera
  3. När jag googlade Månskenspudding fick jag träffar på matsedlar från Fazer Food Services på Sundbybergs kommuns hemsida. (De driver storkök t.ex på skolor och äldreboenden.) Onsdag v 39 serveras Månskenspudding med hallon till dessert på lunchen.

    I en gammal forumtråd var det någon som tipsade om boken Brukets kokbok - Fiskars förr och nu av Anna Paljakka utgiven av Söderströms. I den boken ska visst Månskenspudding finnas med.
    Det verkar vara en finsk bok om gamla tiders mat. Fazer är ju ett finskt företag så jag skulle gissa att det rör sig om en gammal finsk efterrätt.
    Kanske det finns någon finsk pensionärsförening man kan höra med. Eller så kan man helt enkelt kontakta Fazer Food Services. Om de har det på menyn måste de ju kunna berätta vad det är :-)

    SvaraRadera
  4. Jag fann ett på engelska...
    http://www.centuryrecipes.com/dessert/dessert281.html

    SvaraRadera
  5. Blev visst ett anonymt inlägg. Sorry
    //Klockarbarn

    SvaraRadera
  6. Eftersom någon nämnde att det vore gammal finsk efterrätt googlade jag för nöjes skulle och hittade massa recept som heter "månskensgröt" (kuutamopuuro på finska om man vill googla och använda googles övers. Man ska ha mjölk, fint vetemjöl, vaniljstång, socker, smör, ägg i den, enligt en recept jag kollade lite snabbt.

    SvaraRadera
  7. Å, tack för alla intressanta och matnyttiga kommentarer! Nu har vi ju kommit ganska långt med att lösa den här gåtan:)

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  8. Själv har jag varken aning eller tips, men jag sitter djupt fascinerad ändå! TÄNK så bra det kan vara med nätet på många sätt!;D
    (Och jodå - jag är glad åt nätet på väldigt många sätt!)

    SvaraRadera
  9. Eftersom jag arbetar i Sundbyberg var det därifrån jag fick tanken på att provsmaka! Jag har dock inte fått svar på förfrågan om recept från köket, det var trist :(
    Men tack alla för insatsen, jag tror absolut att det är den där månskensgröten! :D

    SvaraRadera
  10. Handskriven kokbok fr.Grebbestads Hushållsskola 1909.
    Månskensgröt: 2dl vatten,1,25l mjölk,1-2 ägg,1tsk salt,1,5dl potatismjöl,knappt 2dl vetemjöl,1msk socker, 1msk smör,ev.1bit kanel.Smöra kastrullen osv.Rester kan blandas i olika bröddegar.Serverades som kvällsmål.

    SvaraRadera