onsdag 26 september 2012

Baka mintchokladbollar!

Det kan ju vara fint att variera sig lite när man bakar chokladbollar. Förutom att dekorera dem med olika sorters strössel är ett sätt att tillsätta någon smakessens (finns i små flaskor vid baktillbehören i mataffärer). 

Häromdagens testade jag att ha i ett par tre droppar pepparmintolja. Choklad och mint tillsammans är ju en given hit!

Jag utgick ifrån mitt standardrecept men smaksatte med pepparmintoljan istället för kaffet som jag brukar. För att ändå tillsätta vätska ersatte jag kaffet med samma mängd vatten. Lätt som en plätt!

Om ni undrar varför jag gör chokladbollar så ofta att jag känner mig nödd att variera smaken, så är svaret att jag har en fyraåring i huset. En fyraåring som gillar att baka... Då förstår ni, eller hur?

8 kommentarer:

  1. Haha, man behöver inte ha en fyraåring i huset för att baka mycket chokladbollar. Jag är 24 och har inga barn. Men ändå blir det chokladbollar både nu och då. Det går snabbt, är lätt och man har oftast alla ingredienser hemma redan. :)

    Måste definitivt testa mint nästa gång. :)

    SvaraRadera
  2. Mums, vad gott! Jag älskar chokladbollar och nya varianter på receptet är alltid välkomna :)
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  3. Här bakas det helst pepparkakor, bullar, lussekatter och muffins av fyraåringen

    SvaraRadera
  4. Det ska barnen och jag prova!!Tack för tipset!www.sportochspelkocken.se

    SvaraRadera
  5. Så goda, det var länge sedan jag gjorde några chokladbollar.
    Men det är gott.
    Ha det gott
    Ingvor

    SvaraRadera
  6. För många år sedan köpte vi en Byggar Bob-tidning åt vår stora pojke (som då var rätt så liten) och i den fanns recept på "Rulle-bollar" som var ungefär som chokladbollar, med den skillnaden att man hade i hackad mörk choklad med mintsmak, oj så goda de blev!

    SvaraRadera
  7. Har testat dessa två gånger nu och de är helt klart beroendeframkallande! Så goda!!

    SvaraRadera
  8. Jag brukar använda torkade och finmalda myntablad i både det ena och det andra - inte just till chokladbollar, men det ska vi prova för vi fick mängder av mynta i år.

    SvaraRadera