måndag 17 september 2012

Koka äppelchutney!























Chutney på äpplen är någonting som jag har funderat på att pröva i flera år, utan att komma till skott. Vi lagar indisk mat lite då och då och till det passar chutney så fint! Dessutom gjorde alltid mormor äppelchutney..

Det var på eftermiddagsrundan i trädgården igår när jag plockade jag upp ett par fina äpplen från marken, som det slog mig att jag skulle se efter vad som fanns i skåpen av övriga ingredieneser, och ge mig på ett chutneykok. Äntligen blev det av!

Att koka chutney var lätt som en plätt och gott blev det också! Och tänk vad bra den kommer att bli som tillbehör till höstens grytor...

Äppelchutney

4 äpplen
2 cm torkad ingefära i bit
1 rödlök
1 ½ dl äppelgelé
1 msk balsamvinäger
1 dl vatten
1 tsk salt
peppar

Skölj äpplena, ta bort kärnorna och skär dem i små bitar. Hacka ingefäran fint. Skala och hacka löken. Blanda alla ingredienserna i en kastrull. Köka på svag värme utan lock tills blandningen tjocknat, ca 30 min. Förvara chutneyn i burk med lock i kylskåp.

6 kommentarer:

  1. Så gott det lät, måste nog prova. Tack för receptet.
    Ingvor

    SvaraRadera
  2. Låter verkligen gott, så det får jag pröva att göra någon dag. Själv gjorde jag chutney på rabarber i somras och den blev supergod och så doftar det så gott i hela huset av alla kryddor.
    /Ulrika

    SvaraRadera
  3. Maja, jag har ett annat äppelchutneyrecept ifall du skulle vilja ha det. :-]
    Och Tusenstjärna: skulle jag kunna få ditt rabarberchutneyrecept? Försökte skicka till din blogg men den ville inte veta av mej. /Carol
    carols.corner[at]telia.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart får du receptet. Jag har skickat det till dig idag. Jag har nu också lagt ut det på min blogg, vilket jag hade tänkt göra långt tidigare men helt glömt av.
      /Ulrika

      Radera
  4. Jag undrar en sak, du som tar vara på gamla knep. När jag var liten klistrade mina föräldrar fast syltburksetiketter med en blandning av mjöl och vatten. Fördelen var att de var lätta att ta bort till nästa användning. Vet du något mer? t ex dosering, eller om det behöver vara stärkelse istället för mjöl, eller finns det något mer knep kring detta?
    Jag retar mig mycket på etiketter som man aldrig får bort och skulle vilja slippa göra om det varje säsong.
    Spännande blog du har :)

    SvaraRadera
  5. Hej Maja! Jättetrevligt recept! Ska testa det i helgen!
    /Sara

    SvaraRadera