söndag 10 april 2011

Trädgårdsinspiration i Shakeranda!



En bok som jag lånat från biblioteket de senaste vårarna är: Shakerträdgården - Skönhet och funktion, av Stephanie Donaldson. I år gjorde jag slag i saken och beställde ett eget exemplar från bokbörsen (den svenska utgåvan finns inte längre att köpa i bokhandeln).

Shakers var en religiös rörelse med rötterna i England, som etablerade sig i USA på 1700-talet. Rörelsen grundade fram till mitten av 1800-talet ett flertal blomstrande samhällen på olika platser i USA. Här och här kan du läsa mer om deras lära som bland annat handlade om jämlikhet mellan könen och arbetet som ett sätt att utöva sin tro. Numer finns bara ett av alla shaker-samhällen kvar. De flesta avvecklades under första hälften av 1900-talet. Flera av dem är nu museum som berättar om hur livet tedde sig för de forna invånarna.

Shakerrörelsen är idag framförallt känd för sina stilrena och praktiska vardagsföremål och möbler som tillverkades med en eftersträvansvärd hantverksskicklighet och en osviklig arbetsmoral.

Shakers var också mycket kunniga odlare och deras fröer såldes över hela världen. I boken som jag beställt kan man läsa om trädgårdsodling i shakeranda, lära sig tillverka praktiska föremål samt få tips på recept som tillvaratar skörden på ett gott sätt. Men bäst av allt, denna bok inspirerar till förenkling genom att precis som shakerrörelsen gjorde, förena skönhet och funktion!

Författarinnan, Stephanie Donaldson, har under sitt arbete med boken själv byggt upp en helt underbar köksträdgård som bygger på shakerröreslens tankar om odling. Jag drömmer om att någon gång i mitt liv åstadkomma något som liknar den...

Och så en liten parentes: På bilden ser ni ett korsstygnsbroderi som jag gjorde till min mamma när jag gick på mellanstadiet. För en tid sedan slog det mig att motivet påminner om en av Shakerrörelsens viktigaste symboler, den som kallas "Tree of life". På flera amerikanska bloggar har jag sett just den här typen av korsstygnstavlor (ett äppelträd med gröna blad och röda äpplen) och då har de refererats till just som "Tree of life". Spännande, tycker jag!

Nu ska jag ge mig ut i verkligheten för att kratta löv och rensa en tulpanrabatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar