tisdag 26 april 2011

Symöte - Uppifrån och ner eller nedifrån och upp?



Hej, handarbetsvänner och andra fina läsare!

Öppnar med ett litet symöte såhär efter påskhelgen. Hoppas ni vill vara med mig!

Jag har allt hunnit med en del handarbetande under de här lugna dagarna. Några Eme-rutor till och en del planering inför framtida stickprojekt... Och så stickning förstås! På min rundsticka sitter en liten väst till en pojke som snart fyller år. Den stickas nedifrån och upp i ett stycke. Mönstret fann jag i "Allt om handarbetes STICKMAGASIN" (nr 1 - 2011). Mer detaljer om garn och mönster kommer på bloggen när jag är färdig med västen.

Det är så smidigt att sticka tröjor/västar efter den här typen av mönster! Jag menar när man stickar nedifrån och upp, eller uppifrån och ner... Man slipper stora delar av arbetet med montering och trådfästande med den här sortens "sömlösa" plagg. Dessutom känns det lättare att få tålamodet att räcka till när man ser hela plagget växa fram med en gång. I alla fall funkar det så för mig. Därför brukar jag spana lite extra efter mönster som är konstruerade på det här viset. Har nyligen hittat en annan spännande variant på barntröja som jag tänker sticka när jag avslutat västen.



Om någon av er andra är intresserade av den här sortens mönster kommer här några förslag på liknande konstruktioner som jag själv stickat tidigare:

Barn

Femtimmarskoftan från Kyrkkaffebloggen
Stickad Dropskofta med kort eller lång ärm och hålmönster i oket

Little Kina - Dockkofta

Vuxen

Global Warming av Suvi Simola
Majas påskkofta - Drops kofta i två trådar alpaca med rynkmönster på oket
Rätsstickad väst i Polaris

Jag blir jätteglad om ni fyller på med fler förslag i kommentarerna!

Hur har ni andra syföreningsmedlemmar haft det med handarbetandet under påsken? Något spännande att dela med er av? Lämna i så fall en länk i länkverktyget nedan:


18 kommentarer:

  1. Hej Maja!
    Bloggen TANT KOFTA säljer mönster på en jättefin "uppifrån-och-ner-kofta" till vuxna!
    Det mönsterhäftet funderar jag på att köpa, verkar vara ett sådant bra grundmönster som man kan variera som man vill!

    SvaraRadera
  2. Här kommer länkadressen till Tant Koftas mönsterhäfte:

    http://tantkofta.blogspot.com/2009/09/stickhafte-kofta-uppifran-och-ner.html

    SvaraRadera
  3. Jag gillar också uppifrån och ner stickningar. Smidigt. Ska bli kul att se din när den är klar. Idag har jag projekt kläder till mig själv men även gjort bebistossor och börjat på en katt. I vanlig stil gör jag mycket på en gång.

    SvaraRadera
  4. Ja, visst är det smidigt med uppifrånochnerstickning! Jag hade själv velat ha en femtimmarskofta, de är så himla fina. Ska ta en kik på Tant Koftas mönster :)

    Den här veckan har jag nästan inte hunnit handarbeta alls, men har iaf gjort några varv på en barnkofta jag har börjat med. Har också hittat en superbra tutorial på hur man stickar flätor.

    Hälsningar Karina!

    SvaraRadera
  5. Det är verkligen tacksamt med sömlösa stickningar - och bekvämt för bäraren!!
    Själv har jag inte varit hemma i påsk och hade jag bara med mig en liten påse med fågelbroderiet och lite garn till emerutor. Samma samma alltså.

    I min morfars hus hittade jag mormors gamla fina tvättpåse med tryckta tips på fläckborttagning. Så då visar jag upp den bara och återkommer förhoppningsvis med nåt kul nästa symöte!
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  6. Vad underbart med alla tips man får. Önskar dig en fin fin dag/Gela

    SvaraRadera
  7. Det måste vara smidigt att slippa sy ihop det man gör. Håller på med det sista av min stickade kläning och tycker att det är svårt att mäta så att fram och bakstycke blir lika långa.

    SvaraRadera
  8. Hittade ett mönster förut på en virkad väst hos Drops, garnsudion.
    http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=b19&d_id=7&lang=se

    till barn som jag tänkt göra. Visserligen skall den sys ihop på axlarna men annars är det bara ett stycke.
    Det är ungefär det temat på mitt bidrag idag. Det där med mitt motstånd till att fästa trådar... OCH att sticka tummar!

    SvaraRadera
  9. Hej hej. Båda de översta länkarna leder till 5timmarskoftan.

    SvaraRadera
  10. Halloj! Vi hae haft kalas hela helgen så det har inte hunnits med så mycket. Jag tog med en gammal grej istället :)

    Jag gillar verkligen de där alltiett tröjorna! Jag har inget tålamod alls annars!

    En stilla undran var alla tagit vägen? Saknar flera som var aktiva förut :( Vi var ju så många ett tag

    SvaraRadera
  11. Glömde ju fråga dig Maja om du någonsin räknade om femtimmarskoftan till vuxna? Den är ju så fin!

    SvaraRadera
  12. Har kikat på mönstret till femtimmarskoftan och varit sugen på att prova men inte vågat än ;) Får se när jag ska ta mig mod till det! Har en känsla att det nog blir mer än fem timmar för mig då haha.

    Själv håller jag nu på med strumpstickning. Försöker lära mig sticka sockar helt enkelt. Det går sådär kan man väl säga...sökte här inne efter ett strumpinlägg men hittade inget. har du skrivit ngt om detta? Annars är det ett litet önskemål från mig :)

    SvaraRadera
  13. Hej, alla! Vad roligt att ni hängde på mötet idag! Tack för tipsen om Tant Kofta osv.

    Jennifer: Nu har jag fixat länken! Tack för att du påpekade att den var fel.

    Jessica: Ja, det går nog lite upp och ner med hur många som deltar i mötena... Jag är väldigt glad över det "järngäng" som oftast finns med på tisdagarna. Dessutom tillkommer ju nya medlemmar då och då och det är ju också väldigt kul. Vi får hjälpas åt att sprida detta ännu mer så att vi blir ännu fler:)

    Och så apropå 5timmarskoftan. Nej, jag har inte räknat om den ännu... Men visst vore det roligt! (Vi kanske ska tjata lite mer på Anna på Kyrkkaffebloggen, så att hon gör det;) Faktum är att jag faktiskt just nu sitter och grubblar på vilket mönster jag ska använda till ett Noro-garn som jag köpt. Och då skulle jag vilja ha något i ett stycke. Så vi får se vad jag tar mig för;)

    Makena: Visst vågar du sticka 5-timmarskoftan! Jag hjälper dig med tips om du kör fast:)

    Har nog bara skrivit ett inlägg om strumpor. Det handlar om en smart modell som stickas i vriden resår vilket gör att man inte behöver sticka någon häl. Perfekt nybörjar-projekt! Här är länken: http://husmorsskolan.blogspot.com/2010/09/sticka-smartaste-sockorna.html

    Och jag lägger ditt önskemål på minnet! Har faktiskt tänkt skriva om traditionellt strumpstickande också. Ska nog bli av någon gång framöver!

    Nu ska jag ta mig en runda och titta på allt fint ni gjort!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  14. Hejsan, skrev en kommentar idag på jobbet men den verkar visst ha försvunnit. Jag har i alla fall två tips, som båda finns i min blogg om du orkar kolla upp dem. Dels en barnkofta stickad sidledes (det senaste inlägget) och dels en vuxenkofta som man stickar ihop allteftersom (finns under kategorin koftor). Hoppas på att kunna hänga på tisdagar framöver. Idag virkar jag på en hjärtkudde i eskimo till sonen. Allt som jag nämnt här kommer från garnstudio.

    SvaraRadera
  15. Jessica> vi har påsklov! Om sanningen ska fram så är det ont om pysselork just nu, men det börjar bli dags att ta itu med diverse medeltidsprojekt, vi tänkte delta på Hägnan för första gången!

    SvaraRadera
  16. Hej igen. Jag har inte varit med de senaste veckorna. Jag har haft annat att tänka på och inte mått så bra, men egentligen är det ju då jag borde "tittat in" för man blir ju så glad av allt pysslande.

    SvaraRadera
  17. Tjusig kofta....Du är verkligen produktiv med stickandet...Jisses vad det går undan..glömde kommentera igår så jag gör det idag istället...Som vanligt för min del är det handarbete i form av sömnad som gäller...förresten tycker jag ibland att sömnad inte riktigt känns som handarbete, som virkning, stickning osv gör. men vad ska man annars kalla det då? kanske är en egen kategori jag vet inte..

    / Ha det bra/ Olivia

    SvaraRadera
  18. Jag la till en länk här ovanför idag med en uppmaning om att vara med och virka HJÄRTEKATTEN som skänks till Drottning Silvias Barn-och Ungdoms-Sjukhus som gåva till hjärtsjuka barn!
    Hoppas någon fler vill vara med och bidra med en liten kisse!?

    SvaraRadera