måndag 12 december 2011

Mönstertips - enkel babykofta!

Här kommer en liten rapport från julklappsverkstaden. Egentligen är ju det mesta hemligt, men här kommer ett diskret mönstertips:

Just nu stickar jag för brinnande livet... det är så mycket som ska bli klart. I förrgår lade jag upp till en underbart fin barnkofta. Mönstret kommer från Drops senaste babykollektion och jag vill alldeles särskilt slå ett slag för det. Koftan är mycket sinnrikt konstruerad. Den stickas i rätstickning i i sidled från ärm till ärm i ett stycke. Sist av allt sys ärmar och sidor ihop. Storlekarna är från nyfödd och upp till 4 år.

Chansen är stor att det här mönstret blir en hjälpstickar-succé i stil med "Femtimmarskoftan". Så ni som är engagerade i "Värma liten", en syförening eller något annat hjälpstickningssammanhang - ta er gärna en extra titt på det! För fort går det och roligt har man under tiden:) Och tur är väl det för om det blir som jag hoppas ska jag hinna med två till sådana här innan jul;) Vilka barn som ska få dem tänker jag dock inte avslöja...

3 kommentarer:

  1. Jag har också ett tips på en lättstickad barnkofta.
    Den stickas i ett stycke från halsen och ner och behövs inte sys alls. Himla smidigt.

    http://petrao.blogspot.com/p/lilla-koftan-little-cardigan.html

    SvaraRadera
  2. Vilken fin blå färg, är det någon av Drops Alpaca-färger? Letar efter precis en sån blå men tyckte inte jag hittade någon som passade. Blev sugen på att prova koftmönstret! Har du förresten provat Elisabeth Zimmermanns Baby surprise jacket? Jätteroligt mönster, och blir så fint! /Ulrika

    SvaraRadera
  3. Koftan har en nackdel, sömmen. Jag föreslår att den blir ersatt av avmaskning med 3 stickor/den 3e stickan får gärna vara en halv mm större och om avmaskningen finns på rätsidan blir den dekorativ.

    SvaraRadera