onsdag 18 juli 2012

Baka Margits vinbärskaka!

I våras planterade jag två vinbärsbuskar intill växthuset - en röd och en svart. Buskarna har tagit sig fint och ger faktiskt en liten skörd redan i år. Å, vad jag längtar efter större skördar så att jag kan göra både sylt och saft!

För att ta tillvara på en del av årets bär, letade jag fram ett gammalt bortglömt favoritrecept som jag svängde ihop medan middagspastan kokades på spisen - Margits vinbärskaka. Jag känner inte någon Margit, utan har fått receptet av en moster eller möjligen mamma. Vem än den Margit var som gav kakan namn, så måste hon ha varit finurlig! Den bakpulverfria kakan kräver nästan inget arbete och man kan göra den med en mycket liten mängd bär. Ungefär en kopp - i princip vad ett litet barn brukar kunna plocka ihop på egen hand. Brytningen mellan de syrliga vinbären och den söta kaksmeten är perfekt. Sådana recept gillar jag!


 

När jag bakar slås jag ofta av vad vackra ingredienserna är: Det solgula smöret, det skira ströbrödet... Skulle tro att det är en "bloggskada". När man fotar lägger man märke till saker på ett annat sätt - färger, ljus och konturer framträder liksom tydligare...


Margits vinbärskaka


75 gram smör
3 ägg
2 dl socker
2½ dl vetemjöl
1,5-2 dl färska eller frysta repade svarta eller röda vinbär (eller någon annan slags bär som du har tillgång till...)


(Garnering: 1 dl florsocker, 1 msk vatten)


1. Smält smöret och låt det svalna.
2. Rör ihop ägg, socker, vetemjöl och det smälta smöret. OBS! Vispa ej.
3. Fördela smeten jämnt i en smord och bröad form, ca 22 cm i diameter. Lägg på vinbären. (Frysta bär behöver inte tinas.)
4. Grädda kakan på galler i nedre delen av ugnen i 200 grader, 25-30 minuter. Låt svalna.
5. Rör ev samman florsocker och vatten.  Ringla glasyren över och låt stelna innan kakan serveras. (Jag gör nästan alltid kakan utan glasyr - den är god som den är men blir såklart ännu festligare med glasyren på!)

8 kommentarer:

  1. Vad GOTT med vinbärskaka! Jag fick en svart och en röd vinbärsbuske till present förra året och nu har det faktiskt kommit en del klasar på båda buskarna, får väl ta och laga någon sorts vinbärskaka i år då :)

    SvaraRadera
  2. Margits vinbärskaka har jag åxå recept på! Det finns bla i en kortsamling som heter "Hembakat" Jag har hela samlingen och det är 4 stora pärmar! Min mamma prenumererade på detta på 90-talet! (finns även "Hemlagat", har dom åxå)

    SvaraRadera
  3. Åhå sådana här recept diggar jag!!! Enkelhet är bra!

    SvaraRadera
  4. Matilda: Ja, då har ju din buskar kommit ungefär lika långt som mina... roligt att kunna göra något av de där första bären från egen buske!

    Theresia: Jaha, det var spännande att få reda på. Då har antagligen den som jag fick receptet av haft "Hembakat". Jag har faktiskt en av pärmarna, men inte komplett med alla kort. Väldigt fina recept, tycker jag!

    Emma: Precis så är det! Enkelt är bra!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  5. Jag har ett recept som heter kastrullkaka,man blandar smeten i kastrullen som man smält smöret i så blir det nästan ingen disk. Receptet är nästan likadant bara lite andra proportioner på ingredienserna.
    Hälsningar Lisbet.

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Missade en ingrediens så jag tog bort inlägget och gjorde ett nytt...

    Jag har ett recept på "röra-ihop-kaka"
    *100 gr smält smör
    *2 dl socker
    *2 dl vetemjöl (el potatismjöl om man vill göra glutenfri)
    *1 tsk bakpulver
    *1 tsk vaniljsocker
    *2 ägg

    Rör ihop allt och häll i form, strö över ca 2 dl färska el frysta bär. Grädda i 175 gr ca 25-30 min

    SvaraRadera
  8. Ska man inte ha bakpulver??
    Mvh
    B-M

    SvaraRadera