måndag 16 juli 2012

Citronette!

På sommaren är sallad av olika slag en ständigt återkommande lunchrätt hos oss. Ibland blir det sallad med pasta som grund - andra gånger utgår jag från ris, couscous eller färskpotatis. När jag gör potatissallad är det nästan alltid med en vinägrette till. 

En bra variant på vinägrette är en dressing som kallas "citronette". Den är söt och syrlig på en och samma gång eftersom den innehåller både honung och citron. Sagolikt god, tycker jag!

Citronette

1 ekologisk citron, saft och skal
½ msk honung
2 msk olivolja
1 msk vatten
1½ tsk salt
2 krm svartpeppar

Riv det yttersta, gula av citronskalet. Pressa citronen. Blanda samman ingredienserna.




Idag var det lite extra högtidligt att göra potatissallad eftersom jag kunde använda mig av schalottenlök, basilika, persilja och gurka från mina egna odlingar. Det är lycka, det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar