tisdag 1 mars 2011

Symöte - Färdig duffelkofta och utlottning av garn!





Välkomna till symötestisdag!

Har ni tänkt på att något som utmärker en skicklig handarbeterska/handarbetare är förmågan att slutföra saker? Det är väldigt lätt att påbörja det ena projektet efter det andra, men när det kommer till att avsluta - då sållas agnarna från vetet;) Alla (eller de flesta av oss - tror jag i alla fall) har vi nog något avstannat alster som ligger undanstoppat i byrålådan och gnager på vårt samvete. Det borde vara enkelt att plocka fram det som ska avslutas och bara göra det, men ju längre tiden går desto mer tar det emot! Man glömmer maskantal och storlekar, tappar bort beskrivningar och rätt sticknummer. Och så känns det plötsligt mycket mera lockande att sätta igång med något nytt...

Jag har en tre, fyra surdegar i skåp och lådor. En påbörjades för så längesedan att jag inte ens vågar nämna det. En annan är en födesedagspresent som borde varit jubilaren tillhanda för flera år sedan! Inte undra på att de belastar mitt samvete;)

Men efter inspiration från de av er i syföreningen som tagit er för att avsluta gamla lådvärmare så har jag nu börjat göra upp med dessa avsomnade projekt. Jag har helt enkelt gjort en deal med mig själv som går ut på att vartannat projekt jag gör ska vara ett av de oavslutade. Det betyder att som belöning för att jag slutför ett gammal projekt får jag göra ett nytt. En morot för att sedan orka göra jag ett gammalt igen... Målet är att hålla på så här och varva tills jag har avslutat alla dåliga samveten. Om det visar sig att något av de redan påbörjade projekten känns så tråkiga att avsluta att jag inte fixar det, så är det ju bättre att repa upp dem och använda garnet till något annat. Jag hoppas med andra ord på att uppnå någon slags nollpunkt - en handarbetsbalans. Tror ni att det är möjligt? Rent teoretiskt är det ju det i alla fall... Och jag känner faktiskt folk som bara har ett enda projekt på gång i taget;)







Mönster: Plain Vanilla - Suvi Simola (Fritt nedladdningsbart för Ravelry-medlemmar)
Garn: Drops Nepal (Grå)
Storlek: ca 3 år (Stickade med tunnare garn än vad mönstret föreslog och fick på så vis en mindre storlek.)

Och nu, upp till bevis! De senaste dagarnas handarbetstid har ägnats åt att avsluta en liten kofta till min dotter. Jag började sticka på den någon gång i höstas och kom sedan av mig utan att riktigt veta varför. Jag hade bara ärmarna kvar så det var en lätt match att göra färdigt den nu när jag väl hade bestämt mig. De små duffelknapparna var redan inhandlade och fickorna färdigstickade. Modellen är lite längre och lätt utsvängd. Den stickas nedifrån och upp i ett stycke. Sådan stickning är alltid tacksam! Inga sömmar att sy i efterhand...Ville göra något rustikt med "duffel-look". Är så förtjust i sådana knappar! Och jag är nöjd med slutresultatet. Tänker mig att koftan blir fin som vår-ytterplagg när det blir lite varmare. Och visst känns det väldigt skönt att ha avslutat den! Då återstår bara att se hur jag lyckas med resterande projekt? men med er hjälp ska det nog gå:)


Idag har jag också glädjen att meddela att det blir garnutlottning igen! Den här gången är vår sponsor den fina nätbutiken "Garnkorgen". "Garnkorgen" har ett brett utbud av vackra garner och tillbehör! Titta gärna in i där och botanisera vidare... Maria på "Garnkorgen" har vänligheten att låta mig lotta ut en härva av garnet "Malabrigo worsted" i den härligt vårliga färgen "Bobby Blue". Härvan räcker till en mössa, scarf eller vad nu vinnaren vill hitta på med garnet. Alla syföreningsmedlemmar som lämnar en länk vid dagens symöte deltar i utlottningen. Här finns förresten mer information om hur syföreningen fungerar för dig som är intresserad av att vara med!

Nu vill jag veta vad ni andra medlemmar haft för er i handarbetsväg under veckan? Lämna en länk till ert inlägg i länkverktyget nedan:


23 kommentarer:

  1. Vilken underbart vacker kofta. Jo då jag har flera surdegar på gång själv. Men håller på att försöka färdigställa dom jag med. Skall få till ett inlägg under dagen. Ha det fin fint/Gela

    SvaraRadera
  2. Vilken bra idé att varva gamla och nya projekt, det blir jag ju särskilt glad för ;-) Vad fin duffelkoftan blev! Kram från Lisa

    SvaraRadera
  3. Nog ligger det ofärdiga projekt i gömmorna här också. Men jag väljer att se på dem som något att göra när ett projekt är färdigt och ett annat ännu inte är påbörjat. Någon gång ska även de blir klara, får jag hoppas.
    Koftan blev riktigt fin :)

    SvaraRadera
  4. Vilken fin kofta! Jag tragglar på med en filt av rutor (liknande mormorsrutan). Vi får väl se om det blir klart snart eller om det blir en paus mitt i...Utöver den har jag experimenterat lite och virkat en hjärtformad grytlapp av trasor. Ska göra en likadan och skriva ner mönstret!

    Vilket härligt garn förresten! Jag hoppas såklart på vinst :)

    Kram från Karina

    SvaraRadera
  5. Vilken jättefin kofta! Jag håller också på med att avsluta gamla projekt, men den här veckan blev det lite nytt eftersom jag är ute på resande fot och får göra det jag kan :)

    Jag sitter på en lite taskig lina så jag hoppas verkligen jag kan följa med i era projekt idag!

    Kram på er!

    SvaraRadera
  6. Åh, det där känner man igen sig i! Ett tag var jag verkligen hopplös och hade mängder av småprojekt liggandes. Jag har blivit mycket mycket bättre de senaste åren för jag har verkligen tänkt på problematiken emellanåt då de ofärdiga projekten hopat sig. Hänger kanske ihop med att jag har mindre tid att lägga på handarbete och då krävs lite mer ordning i syhörnan. Jag har också blivit mycket bättre på att repa upp stickningar som jag inte känner "funkar" och då frigöra garnet igen till nya ideér.

    Ett problem som jag har är också platsbrist (vi är 3 pers i en 2:a) och under 2011 ska jag använda upp material så gott det går och inte köpa nya tyger eller garner utan att tänka efter före. Mitt bidrag den här veckan så har jag lyckats med det!

    Du har stickat en jättefin duffelknäppt kofta till din dotter Maja! Jag ska kolla upp mönstret på Ravelry, blev lite sugen på att göra den :)

    SvaraRadera
  7. Jättefin duffelkofta!
    Och javisst finns det en massa ofärdiga handarbeten i mina skåp och lådor också... fniss... de ska väl bli klara de med så småning om...!?
    Fint vinstgarn, det vill jag ju gärna vinna!
    Jag tipsar om hur man håller iordning i klädkammare och garderober idag... fast det önskar jag att jag var bättre på själv... trots mina tips om ordning och reda!

    SvaraRadera
  8. Vilken mysig kofta. Jag är också väldigt förtjust i dessa duffelknappar. Sedan tyckte jag att fickorna var väldigt roliga! Ja det där med att färdigställa.... hm.... Jag har just nu flera projekt på gång. Och har inget riktigt färdigt till den här tisdagen. Men visar ändå upp den som är till 3/4 delar klar :-)en virkad duk av bohusrutor. Vill ju ha lite vårfint på köksbordet nu.

    SvaraRadera
  9. Jag tror att jag kan ha lagt in samma länk två gånger denna veckan. Ber om ursäkt i så fall.

    Det blev ju en jättefin kofta. Gick genast in på Ravelry för att kolla mönstret. Ska spana in den lite mer noggrant senare. Som om jag behöver ett nytt projekt ;-)
    Jag finns med på Ravelry som "klockarbarn".

    SvaraRadera
  10. Har så himla mycket i skolan just nu. Fyra projekt, två inlämningsuppgifter, kommande tentor och ändå en massa föreläsningar och grejer som jag måste gå på. Så idag länkar jag till ett gammalt projekt - ett hårband som jag sydde av en gammal topp som jag aldrig använder.

    SvaraRadera
  11. jag återknyter till förra veckan, och vill ha hjälp med val av tyg!

    SvaraRadera
  12. Mycket fin kofta!
    Jag har ett projekt som jag måste bli klar med. Har legat 3 mån nu! Sone blir mer o mer arg för varje dag jag inte fixar den, så till nästa vecka kanske de får bli mitt projekt. ha en bra dag

    SvaraRadera
  13. Hej ni som har virkat hexagonkoftan, en fråga: om man skippar en sida och istället vänder får man ju inte alls en minskning av ärmvidden. Eller hur? Ärmvidden beror ju på två hexagonsidor som inte följer på varandra. Är det inte smartast att virka till lagom ärmvidd, sy ihop axel-ärm och virka till det som behövs runt runt i ärmslutet om ärmen är för kort + virka några ytterligare varv fram och tillbaka i framkanter och ryggskarv om den behöver mer vidd där? Och, om koftan behöver bli längre, virka fram och tillbaka i nederkanten? Skippar man bara en sida så får det ju en väldigt konstig effekt. Eller menar ni något annat? Eller tänker jag konstigt? Hälsningar från Anna

    SvaraRadera
  14. Anna, apropå hexagonkoftan: Oj, nu ska jag försöka svara, man blir alldeles snurrig när man tänker på alla sidor hit och dit.
    Du har rätt i att ärmens vidd är beroende av två hexagonsidor som inte följer varandra. Men de två sidorna sammanlänkas ju av den sidan som avgör ärmlängden. Det jag gjorde var alltså att låta dessa tre sidor vila när jag var nöjd med ärmlängd och ärmvidd, och istället fortsätta virka på de tre sidor (de kommer ju i följd) som på verkar längden på tröjan och framkanten och ryggkanten. Hänger du med? Man kan ju naturligtvis göra som du föreslår, och virka på på längden av ärmen eller koftans längd i efterhand, men då syns det att man avviker från hexagonrutan. Det var därför jag valde den här lösningen, för att jag tyckte att det blev lite mer osynligt då och smälte in i grundformen bättre. Var det en förklaring? Man skulle nästan behöva rita för att reda ut det här;)

    Hälsningar fr Maja!

    SvaraRadera
  15. Varför komer inte min länk upp på sidan. Jag begriper inte. Jag la in den på tidig förmiddag.

    SvaraRadera
  16. Aha, ja, då får man en längre och vidare kofta men en kortare och smalare ärm. Och man kanske inte vill att ärmen ska bli längre ... Jag är med! Anna

    SvaraRadera
  17. Hej hej! Nu har jag lagt upp min lilla väst som jag sydde i förmiddags. Jag har också en massa projekt som ligger och väntar på att bli klara men jag känner att det är lite så det är när man är en kreativ person. Det dyker upp nytt hela tiden som man vill testa på.

    Det är så roligt att gå in och titta på vad alla har gjort. Ska ta en runda om en stund. kram kram

    SvaraRadera
  18. älskar knapparna du valt till din kofta... och de små fickorna. härligt att beta av lite gammalt också. gjorde ju jag förra veckan då jag blev klar med min mormorsrutescraf=) kram på dig

    SvaraRadera
  19. Alla: Som vanligt väldigt trevligt att ta del av alla era fina projekt och läsa era kommentarer! Tack för fint beröm för koftan också! Det värmer:)

    Här är en länk till mitt Ravelry-konto, till er som också är medlemmar i Ravelry: http://www.ravelry.com/projects/MajaGreta

    Och så till er som funderar på att sticka koftan "Plain Vanilla" vill jag bara säga att det är ett jättemysigt mönster. Lättstickat och så klassiskt i modellen. Jag fick ju alltså ner den från storlek 10 år till 3-4 år genom att sticka den i Drops Nepal istället. Stickade lite färre varv på slutet av ärmarna annars följde jag bara mönstret precis som det var.

    Varma hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  20. Hej! Vilken bra blogg du har och vad roligt med en syförening på nätet.
    Jag skulle också vilja vara med i den. Jag tycker om att virka och har börjat sticka, jag har gjort en del grejer med stickringar också.

    SvaraRadera
  21. Tjusig kofta, vad duktig du är på att sticka!! Ja sådana där projekt som har legat ett tag har man ju, och det är alltid så skönt att göra klart dem...har en klänning som ligger och "gonar" sig, men den får vänta till sommaren börjar nalkas....

    Till dagens symöte har jag sytt färdigt mina byxor och randiga topp som jag skrev om för ett tag sedan...lite sailor-tema igen, rött, vitt och blått....favoriten hos mig tror jag nog....

    Ha det bra/ Olivia

    SvaraRadera
  22. Hej

    Jag vill bara meddela att jag hädanefter kommer blogga från: http://missnoid.spotlife.se istället för blogspot :)

    SvaraRadera
  23. Fia: Hjärtligt välkommen hit! Vad roligt att du villa vara med i syföreningen - jag lägger till dig i medlemslistan så "ses vi" nästa tisdag!

    Olivia: Tack för fint beröm! Sailor-temat regerar;)

    Lovisa: Ok, bra att du meddelade det!

    SvaraRadera