fredag 18 mars 2011

Förklädet!



Under den senaste tiden har jag klurat på en egen förklädesmodell. Ni kanske minns bilderna på min "mood board" inför det här projektet? Så här blev det i alla fall - mitt första försök att tillverka ett förkläde av en gammal kökshandduk.


Den vackra rosenfickan sydde jag av en näsduk. Jag gillar den bleka pastelliga färgskalan som rosenmotivet tillför förklädet.


Handduken kantades med gansband.


Inspirationen till den genialiska modellen fick jag från det här fina förklädet som min mamma sydde under sin skoltid.



Min tanke är att jag ska tillverka fler sådana här förklädena av återvunnet material som - kökshanddukar med monogram, näsdukar, band, knappar m.m. Nu ska jag skissa på den lilla "kollektionen" (10 förkläden) som jag ska sy upp till en början... Ni får se mer av den när jag kommit en bit på väg!

7 kommentarer:

  1. Fint.
    Jag har gjort liknande till mina barn av gamla stuvar och återanvända band.
    Den som spar, hon har...

    SvaraRadera
  2. Min mamma sydde förkläden av gamla gardiner, eller dukar. En mamma utan förkläde såg du inte på 1960-talet. Vad fint du har gjort.

    SvaraRadera
  3. Vilket bra tips för handdukar............jag hade 75 st när jag räknade senast :-)
    Ett annat tips är att syihop 4 st till en gardinkappa. Blir jätte snyggt i köket

    SvaraRadera
  4. Jättefint! Förkläden är underskattade nuförtiden.
    Tänk så mycket tvätt man sparar med ett förkläde.
    Har en liten ärvd samling...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  5. Jättefint förkläde!
    Jag har kommit över en bok på Tradera som heter Enkel sömnad från 1960. Den handlar mest om förkläden, och hur många olika sorters förkläden som användes, skyddsförkläde, trivselförkläde, allmänförkläde och inte minst - finförklädet! Det finns många olika mönster och mycket underhållande läsning.
    Tack för inspirationen och Trevlig helg,
    Sarah

    SvaraRadera
  6. Jättefina, och så sött med den lilla duken som ficka. Man står ofta och sneglar på de där små dukarna på loppisarna, men vet inte riktigt vad de kan användas till. Nu vet jag!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  7. Superfint!! Blir sugen på att göra ett jag med. Måste bara ta en loppisrunda först då...

    F ö var denna blogg precis vad jag letat efter länge. Jättehärlig blogg som jag med glädje kommer att följa :)

    SvaraRadera