söndag 13 mars 2011

Samla inspirationen!


Vill man sy eller skapa på annat sätt kan det vara smart att ha en metod för att komma igång. Häromdagen när jag var på biblioteket med min dotter snappade jag upp en inspirerande idé ur en bok som handlade om att göra egna leksaker till små barn (har tyvärr glömt boktiteln...).

I boken föreslogs det att man skulle göra en "mood board" - d.v.s. en översikt över det material som man planerar att använda. Man samlar alltså tyg, knappar, band framför sig och kan på så sätt överblicka helheten. Det är enkelt att plocka bort en sak och lägga till en annan och sedan i lugn och ro fundera över vad det har för effekt på helheten.

Det är lätt och roligt att göra det här om man har ordning och reda i sina handarbetsförråd. En burk med zigzag-band, en burk med snedslå, en trave med blommiga tyger o.s.v.

Ibland ger ju materialen i sig inspiration till hur man utformar slutprodukten och därför är det också bra att tänka till ordentligt innan man startar symaskinen! Jag inbillar mig också att chansen är större att man kommer sig för att använda sådant som hamnat underst i någon låda...



Här är min "mood board" för gårdagens sömnadsprojekt. En gammal kökshandduk, prickig tyll, loppisfyndad näsduk, blått zigzag-band, två olika snedremsor, ljusblå blomsterknappar...



I slutändan använde ungefär hälften av materialet. Jag blev jättenöjd med resultatet, som är en prototyp av något jag eventuellt kommer att tillverka fler av och sälja via bloggen i framtiden! Vad det blev får ni se en annan dag...



Den här arbetsmetoden kommer jag att använda i fortsättningen! Hur gör ni när ni skapar?

5 kommentarer:

  1. Just, först måste man ha ordning på sina saker ... :)

    SvaraRadera
  2. beror lite på vad jag ska pyssla med, när jag tex gjuter ljus tar jag fram allt jag har och utgår från det som känns bäst.. vissa sömnadsprojekt skissar jag och annat får växa fram bäst det kan.

    Har skaffat mig flera verktygslådor (såna där i plast), och har en för pärlor/smycken, en för sömnad och en för målarprylar.. Dessutom har jag en korg där pågående projekt och sånt jag vill ha lätt-tillgängligt bor.

    SvaraRadera
  3. Jag har lite olika sätt att bli inspirerad på...det ena är att jag brukar tänka i utstyrslar (outfits låter så eh, ja bloggigt....) då tänker jag vad som matchar det jag precis sytt eller håller på med...på så sätt får man lite av en kedjereaktion i sin sömnad..och till slut en välmatchande garderob.. :)

    annars så tar jag ett tyg, eller flera, som jag kände mig lite extra sugen att sy av...sen lägger jag fram de knappar, band och annat jag har och försöker hitta den bästa kombon... sen växer sig oftast en passande modell fram också...

    har jag inte något sug efter ett speciellt tyg, så sorterar jag tygerna, och plockar med alla...alternativt plockar med knapp-samlingen...då brukar suget komma ganska snart... :)

    det tredje sättet är att bläddra i böcker,typ med gamla mönsterbilder och sånt...eller leta på nätet....alternativt se på film och bli inspirerad och vilja härma något...

    / Olivia

    SvaraRadera
  4. Tyvärr så brukar jag börja med att sätta mig vid datorn för att plocka upp lite inspiration. Bland annat här såklart :)Oftast kommer jag inte längre utan blir sittandes, drömmande och fascinerad av allt vackert folk skapar. Jag vill gärna städa lite oxå innan jag sätter igång. Sortera mina lådor, vika tyger, plocka ihop och sortera alla garnnystan i färg osv. Jag njuter och hjärnan jobbar förfullt med ideér på saker jag vill/ska göra. Sen är blir klockan för mycket. Proceduren upprepas i stort sett varje dag. IBLAND kommer jag till skott som tur är, hihi. Då har en idé mognat färdigt och är redo att bli skapad.

    SvaraRadera
  5. Det var ett bra förslag som jag ska lägga på minnet. Jag har börjat inspireras av mina tjejers sätt att klä sig. Det blandar färger och mönster precis hur som helst. Ofta får de på nåt konstigt vis ihop färger som jag gillar. Kanske inte precis så som de har satt ihop det men ändå inspirerar det. Jag tänker att som vuxen borde jag kanske ta tillvara de färger som barnen gillar att blanda och göra nåt av det istället för att pracka på dom det jag gillar.

    SvaraRadera