söndag 6 mars 2011

Ett bärtips till!



Jag fick ännu ett bärtips från en bloggläsare som hade läst mitt föregående inlägg om vinbärsklasarna. Lenas tips var så bra så att jag passar på att dela med mig av det med en gång! En del av er läsare har säkert blåbär i frysen som kan tinas på det här viset:

"Så här brukar jag göra med frusna blåbär som ska ätas i en tallrik med mjölk: Jag lägger de frusna bären i en tallrik och kokar upp mjölken. Slår tvärt all den kokheta mjölken över bären. Mjölken kallnar och bären tinar och blir fasta, som på sommaren och inte så sladdriga och vattniga som om de får tina på vanligt sätt."

Tillämpar någon annan av er läsare den här fiffiga metoden?

Jag tycker att saker går upp mot blåbär och mjölk! Eller vad säger ni? Skulle möjligen vara blåbärspaj med vaniljglass i så fall;)

2 kommentarer:

  1. Min svärmor sa just detta till mig igår.Verkar va ett bra sätt att återuppliva sommaren på, ska snart prova då det finns gott om blåbär kvar i frysen!

    //Eva

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du också hade snappat upp det tipset! Svärmödrar är bra att ha:)

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera