måndag 21 mars 2011

Sy en vårkjol!



Mönster: "Flirting the Issue Skirt" (Design: Anna Maria Horner)
Storlek: 38-40, kjolen anpassas efter eget midjemått och önskad längd...
Tyg: Stuvbit av grått blommönstrat tyg från Panduro och grå lakansväv till foder



Jag fann ett så rasande fint kjolmönster på den amerikanska tygdesignern Anna Maria Horner´s blogg. Det är enkelt i sin konstruktion, men ändå med finess. Helt i min smak!

Modellen påminner en hel del om det vintagemönster från 1961 ("
Full Gathered Skirt") som jag sydde en kjol efter i höstas. Man syr med mycket vidd och rynk i midjan. Det som är utmärkande för "Flirting the Issue Skirt" är att rynket bildas av flera kanaler som man trär resårband igenom. Det ger en bred linning och ser nästan ut som smock. Väldigt sött! Kjolen sys också i dubbelt tyg och om man vill kan man låta fodertyget titta fram med någon centimeter som en extra dekoration.



Kjolar och koftor, det är min grej det! Tänk att det tog mig 32 år att inse det;) Koftor är bra för att de är så praktiska och bekväma, och för att de kan se ut på så många olika sätt, och naturligtvis för att man kan sticka dem själv! Kjolar är bra för att man kan sy dem av vilka vackra tyger man vill och för att de är så sköna att ha på sig och för att man dessutom känner sig så fin i dem! Så den närmaste tiden tänker jag sy fler kjolar istället för slösa tid på att prova byxor som ändå inte sitter bra...



Eftersom våren snart är här kunde jag inte låta bli att brodera "Spring is here" längs den ena sidosömmen på min vårkjol. "Spring is here" är titeln på en fin och lite vemodiga jazzlåt som jag brukar sjunga ibland.



Jag broderade helt på frihand och inte blev det särskilt rakt men spretigheten kompenserade jag med valet av broderigarn - en vacker blekgrön nyans som jag köpte i Bollnäs för en tid sedan;)

Här är en annan underbart fin kjol som jag snart tänker sy!

12 kommentarer:

  1. Nu vill jag också gå "all in" på kjolsömnad! Vilken fin kjol. Jag blev så ivrig att jag inte ens hann titta på de andra som du hade länkat till....
    Jag skrev häromdagen om en sybok med massa förkläden i, det fanns också mönster på full-cirkelkjol (heter det så?)
    Hoppas att jag också kan få göra ett kjolinlägg på min blogg.
    Sarah

    SvaraRadera
  2. Sarah: Hej! Vad roligt att du blev så inspirerad! Visst får man lust att lägga ner allt annat man har för händerna och sy sig sisådär en 10-15 kjolar;) Det här mönstret var så smart och sött! Låter jättespännande med syboken! Ja, full-cirkelkjol kan nog vara detsamma som "Full-gathered skirt". Låter ju liknande?

    Ser fram mot ditt kjolinlägg! Lämna gärna en kommentar och länka till det när du lagt ut det!

    Hälsningar från Maja!

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt söt och så enkel den verkar vara. Jag har också börjat fundera på att sy lite vårkläder och detta är ju perfekt! Tack för tipset!

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag blir lite full i skratt. Jag har också kjolen som ett favoritplagg (inte bara koftor). Jag använder nästan bara kjol jämt och har gjort det länge. Det är mycket bekvämt, lätt att variera, lätt att sy och man kan ha mååånga kjolar. Rekommenderas varmt. Kjolen din blev jättefin. Tack också för tipset på kjolen med fickor. Den kjolen ska jag sy.

    SvaraRadera
  5. Rebecca: Ja, kjolar är ju perfekt till våren! Och den var väldigt enkel att sy! Roligt att du också funderar på att sy en:)

    Kerstin: Ja, kjolen med fickor som åshild har sytt är så fin! Den står näst på min lista över saker jag vill sy:)

    Vad roligt med våra gemensamma kjol/koft-intressen! Och så bor vi ju dessutom i samma stad också! Vi får allt ta och ses någon gång och utbyta lite kjol/koft-tips:)

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  6. Ja kjolar är det bästa. Jag ska också sy lite kjolar inför våren och sommaren men just nu är det tjejens klänningar som ska göras. Vore ju tråkigt om värmen kom och hon inte har någon fin klänning att springa ut i. Mönster till kjolar är alltid bra att ha.

    ha en underbar vecka Maja och alla ni andra också.
    Ser fram emot imorgon.

    kram

    SvaraRadera
  7. Kjol is the shit! (Det borde man brodera på en bonad...) Håller med om att flera kanaler med resår ger ett mer genomarbetat intryck, trots att det är superenkelt. Så gjorde jag här, men min kjol av en gardin.
    http://frokenkarin.blogspot.com/2011/03/kara-sommar.html

    SvaraRadera
  8. Ooh, den ser verkligen vårig ut också. Härligt!

    SvaraRadera
  9. Med "full-circle skirt" menas nog en helklockad kjol. "Full" i det fallet betyder att cirkeln är hel, medan det i "gathered full skirt" betyder "vid", dvs en rynkad vid kjol. Det tar ett tag innan man blir helt inkörd i engelska sömnads- och andra textiluttryck: Själv får jag ofta gå till grannen med engelska stickbeskrivningar.

    SvaraRadera
  10. Om det är sött att låta en bit foder hänga nedanför är ju en smaksak, de flesta kanske tycker det ser slarvigt ut. Viktigare med fodret är ju att ett foder av lakansväv inte riktigt fungerar som foder OM man vill att foder ska funka så att kjolen inte fastnar i strumpor etc. Då måste man använda ett vanligt fodertyg med glatt yta. Det är snarare en dubbel kjol än en fodrad kjol du sytt. Varning alltså för att lakansväven kan haka fast sig både i ben och yttertyg!

    Modellen är förvisso den enklaste möjliga. Det lär inte behövas några nedärvda imponerande kunskaper för att fatta att det blir en kjol om man gör en tub och sätter i resår upptill. Men modellen är lite vansklig om man inte är riktigt smal, särskilt om midjan. Ju vidare man väljer att göra den desto mer byls blir det i midjan. Dessutom gör den raka tubformen att tyget inte faller särskilt snyggt.

    Evis som kommenterat ovan har i sin blogg givit tips på hur man syr olika typer av kjolar.

    SvaraRadera
  11. Herregud sicken argbigga! (annaama)
    Alltnog, jag är definitivt inte "riktigt smal", men har improviserat två kjolar med inspiration av ovan visade. Om man har en söt blus NEDSTOPPAD (som på bilden ovan) så villas faktiskt ögat, så midjan ser smal ut. Däremot rumpan..Men det kan man ju välja. Det finns andra kjolmodeller, ju!
    Tack iaf Maja, för fantastisk inspiration!
    Jag har inte sytt sedan min son föddes för fem år sedan, men nu har det blivit två vårkjolar! Roligt är det!

    SvaraRadera
  12. Lotta: Vad roligt att höra att du blev inspirerad av min idé och att du hunnit sy två kjolar i den här modellen! Och att du kom igång med sömmandet efter att ha haft uppehåll!

    Håller med om att en nedstoppad blus till är sött!

    Skönt att höra att det här inlägget trots allt blev till glädje för många. Det var ju liksom det som var meningen:) Och du har helt rätt: Var och syr den kjol man själv vill sy!

    Hälsningar från Maja!

    SvaraRadera