tisdag 22 mars 2011

Symöte - Rysch-pysch i lejongult!



Välkomna in på vårigt symöte!


Garn: Tynn Alpaca - Du store alpaca (lejongul)
Storlek: Medium

Nu är min lejongula "påskdröm" äntligen färdig! Och jag är så glad för den! Både för det gula, för rynkorna och för den figurnära passformen. Gult är en i min mening underskattad färg - kanske för att den så olyckligt rimmar på fult?

Som jag skrev tidigare gick det som på räls enda tills jag hade stickat mig fram till det rynkade oket. Att sticka det var en långkörare utan dess like. För att sticka rynkorna använder man sig av en teknik som går ut på att man dubblerar alla maskor utom kantmaskorna och stickar dessa maskor med enkelt garn (resten av koftan stickas med dubbelt garn). En av anledningarna till att jag ville sticka koftan var just att jag ville prova på rynk-stickandet. Och det fick jag ju verkligen göra nu;)

Idén till den här koftan väcktes för någon månad sedan när jag läste ett av Olivias inlägg på temat gult. Hennes mamma höll då på att sticka henne en underbart söt gul kofta med pärlemor-knappar. När jag såg den kände jag att det hade blivit dags att plocka fram mitt lejongula reafynd ur skåpet! Garnet är norsk "tynn alpakka" och ganska likt Drops alpaca, därför sökte jag bland Drops-mönstren och fastnade för den här rysch-pysch-koftan. Har sneglat på den då och då enda sedan de släppte det mönstret...


Om man är intresserad av att sticka koftor/tröjor i vintage-stil kan man antingen leta bland de särskilda vintage-mönster som finns nyutgivna i böcker och tidningar eller naturligtvis anpassa gamla stickmönster till nya garner. Men man ska inte heller glömma att leta bland alla de nya mönster som med fantasins hjälp kan ges en vintage-touch. I Drops arkiv finns ju så många olika modeller att välja bland att man oftast kan hitta något som ligger i närheten av det man tänkt sig. Sedan kan man anpassa plagget genom att göra smärre ändringar i mönstret. Garnkvalité, färgval och knappar gör ju också mycket åt helhetsintrycket!

När det gäller min kofta är det den figurnära modellen, rynkorna, färgen och knapparna som jag tycker för tankarna till 40-tal. Knapparna är egentligen pärlor från ett gammalt pärlhalsband. Tyvärr hade jag bara fem och det behövs sju... Så jag måste bege mig till Textilverkstan i Arvika - den fina tygaffären där jag ofta handlar. Det var nämligen där jag köpte pärlorna. Hoppas att det finns några fler kvar!

Nu ska jag sätta tänderna i en hel hög med andra stickprojekt som jag har längtat efter att ge mig i i:) Mer om det en annan dag!

Hur går det för er andra syföreningsmedlemmar med handarbetandet? Kanske ger våren lite extra inspiration? Lämna en länk till ert handarbetsinlägg med hjälp av länkverktyget nedan:


21 kommentarer:

  1. Oj så fin!
    Och jag älskar verkligen lejongult! Har en favoritkofta som börja bli lite väl för tvättad i just den färgen så kanske man ska försöka sig på denna lilla ljuvlighet.

    SvaraRadera
  2. Wow, vilken vacker kofta! Den förstår jag att du tycker om.

    Jag fortsätter med mitt fågelspår idag också och visar upp min enkla fågelgirlang.

    SvaraRadera
  3. å vilken härlig kofta maja. jag älskar både rynket och färgen! själv har jag färgat och spunnit ull denna vecka, kika gärna in vettja.
    kram på dig från eddy

    SvaraRadera
  4. Vilken fin och vårlig tröja. Jag håller med dig om att det är vintagestuk på den.

    SvaraRadera
  5. Mycket klädsam! Önskar att jag hade din figur så att jag också kunde ha små söta koftor!

    Själv har jag spenderat veckan i färgburkarna så det blev inte så mycket pyssel, men jag har en liten goding i alla fall :)

    SvaraRadera
  6. Vilken fin kofta! Wow, när jag blir lite bättre på att sticka ska jag ta mig ann något sånt. :)

    Just nu har jag inte så mycket tid över, så jag håller mig till att sy fast knappar som trillat av och sådana lite enkla och snabba projekt.

    /C

    SvaraRadera
  7. Vad härlig koftan blev. Mysigt med rynkningen. Det där måste jag prova på. Men just nu ligger stickorna "på hyllan" Nu är det symaskinen som gäller för mig. Till den här veckans symöte har jag sytt en liten velourklänning till ett av barnbarnen.

    SvaraRadera
  8. Vilken fin kofta! Inget inlägg från mig idag heller, håller på att göra ett låååångt inlägg om ljusgjutning och har inte hunnit fotografera klart... (har skrivit ett sånt inlägg förut, men fått så många frågor att jag tänkte skriva ett mer ingående).
    Nästa vecka kommer jag förhoppningsvis att delta med två förkläden i olika stil (medeltid).

    SvaraRadera
  9. Helt underbar kofta!!!
    Ja, när du beskrev din påskkofta för ett tag sedan tänkte jag att det kanske var detta mönstret du höll på med. Jag är själv så förtjust i det och har sneglat på det många gånger men aldrig satsat. Den är fin den med lång ärm också!
    När jag gjort färdigt min tröja så kanske...

    Idag har jag inget inspirerande inlägg, bara ett vardagligt problem med en knapp. Ligger dessutom hemma dunderförkyld så det blev inte mer från mig den här veckan.

    SvaraRadera
  10. Vilken käck kofta du gjort! Jo, sannerligen 40-tals stuk på den. Som du skriver så är gul en underskattad färg, det finns ju många olika nyanser också. Den du har i koftan är fin.

    SvaraRadera
  11. Åh så fin den blev. Tänk om man kunde passa i gult. Gult är fint men tyvärr inte min färg. Jag brukar passa på att ge barnen gult i stället. Din kofta är riktigt fin och ser ut att passa fint.

    SvaraRadera
  12. Hanna: Tack så mycket! Jag rekommenderar mösntret även om det tog sin lilla tid;)

    Dorro: Tack!! Roligt att du håller fast vid fågeltemat!

    Eddy: Tack, kul att du också gillar rynket och färgen! Jättespännande att följa ditt spinnande!

    Ann-Marie: Tack! Vad roligt att du gillade den!

    Jessica: Åh, tack! Uppskattade verkligen ditt märkduksinlägg!

    Cornelia: Tack! att sy fast knappar och laga kläder är ej att förakta:) Viktiga saker...

    100% husmor: Ja, det var roligt att sticka rynk även om det tog lång tid;) härligt att du plockat fram symaskinen!

    Mylla: Oj vad spännande det låter med medeltidsförkläden! Ser fram mot det!

    Alma: Vad roligt att du hade gissat dig till att det var det här mönstret jag höll på med;) den är jättefin med lång ärm också, även den jumpervarianten är fin, tycker jag! Kommer nog att göra någon mer sådan här i framtiden. Det var helt klart värt mödan! Trivs jättebra i den redan! Kul att du tyckte den var fin!

    Krisse: Javisst är gul lite underskattat... Tack för fint beröm för koftan:)

    Klockarbarn: Tack! Kul att du klär barnen i gult!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  13. hej=) tack för dina fina ord om garnet. jag tyckte att midsummer night's dream var ett otroligt passande namn när jag såg de härliga färgskiftningarna.

    jag lär dig gärna spinna, det lilla jag kan vill säga. det är faktiskt ganska enkelt och hur kul som helst!

    SvaraRadera
  14. Det känns som om det mesta är sagt om koftan...
    Men jag försöker ändå: Fanstastisk kofta. Jag blev jättesugen på en sådan. Jag är väldigt svag för kläder i 40-50tals stil. Måste kolla garnlagret om det finns något som kan användas där.
    Ska bara bli lite mer haj på det här med "dateriet", sen vill jag också vara med på symöte.
    Hoppas att ni får en trevlig kväll.
    Sarah

    SvaraRadera
  15. Jättefin kofta och knapparna var super. Jag har alltid älskat stickade tröjor men har inte stickat nån själv förut. ska ta tag i det när mitt långtidsprojekt är klart.

    SvaraRadera
  16. Super fin! Önskar jag hade snabbare fart på stickorna. I min takt hade en sån kofta varit ett tvåårsprojekt, hihi.

    SvaraRadera
  17. Tack för tipset om koftan! Den var ju supersöt och ett roligt sätt att använda lövmönster. Du har helt rätt i att jag är svag för löv!
    Tröjan är designad av Sarah Hatton men det verkar inte vara någon på Ravelry som gett sig på att sticka den förutom jag - än så länge...

    SvaraRadera
  18. ÅHHHHHHHHHH! Så FIN!!!!! JISSES! Vad duktig du är! det där blev ju en riktig tio-poängare, och vilka snygga foton. Nu satte ju verkligen stick-suget igång, för en sån vill jag ju med ha... (ska nog vänta lite till dock så jag inte sliter ut handlederna igen.)

    Får nog ta och tjata lite på mor min också, för min gula tröja har fortfarande inga ärmar...och gul jumper vill man ju ha att möta våren i.

    Ha det fint!/ Olivia

    SvaraRadera
  19. Aiaiai, jeg meldte meg jo inn i forrige uke, men er mellom prosjekter akkurat nå... Jeg strikker en kjøkkenklut (disktrasa) mens jeg tenker på hva jeg EGENGLIG vil strikke neste gang. En jakke til med eller 2-åringen kanskje.

    Påske-jakken din er NYDELIG! Den ligner på tea leaves cardigan fra Ravelry ♥ Jeg har strikket en lignende genser til min 10-åring, nydelig og effektfullt med "boblene" på toppen.

    SvaraRadera
  20. Verkligen ättefin!

    Angående vintagestickning så skrev jag för nsätnas två rå sen (jisses vad tiden går!) en recension av de tre då vanligast förekommande bökcerna: "Stickat och virkat. Vintage på svenska", "Klassisk stickning" och "A stitch in time", som man kan läsa här:
    http://omstil.blogg.se/2009/april/tre-bocker-om-vintagestickning.html

    "A stitch in time" som är min favorit kommer dessutom med en volym två under året.

    SvaraRadera
  21. Tack, Evis! Intressant med din recension! Jag känner till alla tre böckerna men har faktiskt bara stickat ur den först nämnda... Vad spännande att "A stitch in time" kommer ut i en del två! Det visste jag inte...

    Kul att det dyker upp fler och fler vintagmönster lite här och var! T.ex. hade Allers en liten serie där de publicerade tre olika tröjor från 40,50 och 60-tal. Tyvärr hade de ändra modellerna litegrann, men jag tycket ändå att mönstrena i helhet hade fått behålla sin charm!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera