torsdag 31 mars 2011

Prinsesstunikan...



Minns ni barntunike-mönstret som jag berättade om att jag höll på att utveckla? Här kommer en liten lägesrapport och fortsättning på det spåret:

Det första försöket har varit färdigt ett tag nu! Inspirerat av gamla tiders barnkläder, med knappar av glas och "fusksmock" som dekoration - precis som jag hade tänkt mig. Min idé var ju att åstadkomma en klockad form med hjälp av smock på framstycket och resårstickning på bakstycket. Inga minskningar eller ökningar behöver alltså göras. Västen stickas med samma maskantal hela vägen förutom när sid-knäppningen stickas till. Då lägger man upp ytterligare ett antal maskor som sedan maskas av. Man maskar också av för halsringningen.

Smocken sys i efterhand med en finurlig teknik som jag kommer att visa i ett separat inlägg någon gång framöver.





Inför nästa försök ska jag justera måtten något och sticka ytterkanterna lite annorlunda så att de inte "rullar" sig. Jag planerar också att göra nästa variant i storlek 1-2 år. Den första tunikan är tänkt för 3-4 år.

Sedan börjar arbetet med att skriva ner mönstret. Lyckas det, så hoppas jag kunna färdigställa en PDF med beskrivningen som kommer att finnas på bloggen fritt nedladdaningsbar för den som vill!



Ha en fin torsdag!

6 kommentarer:

  1. Jättesöt tunika!
    Nu blev jag sugen att på allvar lära mig sticka. Det borde ju inte vara svårare än att virka. :)

    SvaraRadera
  2. Jättefin! Vad duktig du är som gör eget mönster.
    Sarah

    SvaraRadera
  3. Tunikan blev verkligen jättesöt!
    Jag gillar smocken, blir så fint och lite exra speciellt... ser så arbetat ut fast det är ganska enkelt!

    SvaraRadera
  4. det finns ju ingen hejd på dina kunskaper=) helt gudomlig maja!

    SvaraRadera
  5. Söt. När jag stickat så har jag valt att sticka mosstickning i kanterna istället för det rullar sig inte lika mycket då, tycker i alla fall jag. Det kanske finns andra klurigare lösningar men det har funkat för mig.

    SvaraRadera
  6. Vad söt den blev!

    Vet du, jag har en utmaning till dig på min blogg! Hoppas du vill ta dig an den :)

    SvaraRadera