fredag 25 mars 2011

Stryktips - den stora sammanfattningen!


Lillan stryker med strykjärnet hon ärvt av sin faster på den lilla strykbrädan jag hade som liten flicka.

I förra veckan skickade jag ut en uppmaning till er läsare att dela med er av era bästa stryktips. Efter det trillade det in en hel hög med praktiska och intressanta tips. Så här kommer den utlovade sammanfattningen av dessa!

Jag börjar med att bjuda på några egna tips:

1. Min utrustning består av ett relativt nytt strykjärn av märket Philips. Innan jag köpte det hade jag hankat mig fram med ärvda gamla strykjärn som sällan gjorde som jag ville. Därför blev det verkligen ett lyft när jag skaffade det nya järnet! Jag är väldigt nöjd med det! Det är effektivt och gediget och lätt att förstå sig på. Det är också utrustat med en extra lång sladd (vilket behövs i vår tvättstuga som har få eluttag) och har en funktion som gör att det stänger av sig själv om man skulle råka glömma det. Känns väldigt tryggt.





En gammal pålitlig stänkflaska som jag kom över på loppis förra året är ett annat användbart hjälpmedel. Min strykbräda är också en riktig höjdare! Benställningen är av trä, vilket gör den både vacker och stabil. Den går också att ställa högt vilket är bra för mig som är lång! När jag har tid ska jag sy ett fint, blommigt överdrag till det för det nuvarande överdraget är lite tråkigt...

2. Så här stryker/viker jag en kökshandduk: (Rutinen har jag lärt mig av min mamma.)

Stryk hela handduken. Vik in en tredjedel av långsidan mot avigan.


Vik in den andra tredjedelen.


Vik sedan först in den ena tredjedelen av kortsidan och sedan den andra.



Pressa lite extra på den färdigvikta handduken. Färdigt!



3. Om man vill ha sina lakan i prydliga högar i linneskåpet utan för mycket jobb vill jag rekommendera min svärmors teknik: Skaka ut lakanet och gör två noggranna vikningar så att lakanet blir en fjärdedel av sin storlek. Nu är det dags att börja stryka. Pressa det vikta lakanet på båda sidor. Fortsätt att vika lakanet och pressa på båda sidor efter varje ny vikning. Vik till önskad storlek... Detta går så fort och blir väldigt fint! Och så slipper man stå och stryka lakanet i hela sin storlek. Den här metoden har verkligen revolutionerat vårt linneskåp - äntligen ser det ut som det alltid gjorde i mormors skåp!



4. Små linneddukar rullar jag när jag strykt dem. Då håller de sig fina i linneskåpet.


5. Känsliga tyger bör strykas med en duk mellan tyget och strykjärnet.

Och så över till alla era fina tips!

Utrustning

Flera av er rekommenderar ångstation istället för strykjärn eftersom ni anser att strykningen blir både enklare och mer tidseffektiv med hjälp av en sådan - medan exempelvis Elsamarianne hellre använder ett vanligt strykjärn och istället dänker (=fuktar) det som ska strykas och lägger det i en plastpåse för att dra några timmar innan. Har man ingen stänkflaska går det fint att använda en vanlig blomspruta. Lena berättar att hon lägger plastpåsen med den fuktiga tvätten i kylskåpet och så plockar hon fram ett plagg i taget när hon ska stryka.

Både Kaja och Erika poängterar att strykningen blev roligare när de skaffade sig bättre utrustning!

Från Norge och Anne Camille kommer tips om att använda stärkspray när man stryker fina dukar - vilket enligt Carina också ska finnas att köpa i svenska butiker. Hon skriver att det fungerar jättebra och luktar väldigt gott!

Lillstrumpan tipsar om att det är praktiskt att ha tillgång till en ministrykbräda när man stryker ärmar. Jag har själv en liten bräda som jag köpte på IKEA för många år sedan. Vet inte om de fortfarande säljer sådana nu?

Metoder

Kaja tipsar om att man bör skaka ut tvätten ordentligt innan man hänger den och vara noga med att hänga den så fort maskinen är klar. Veck som legat till sig är mycket svårare att få bort.

Skjortor kan man låta torka på galge.

Det är bra att stryka tvätten när den fortfarande är lite fuktig.
Såhär stryker Kaja en skjorta med hjälp av en ångstation: Höger manchett, höger ärm. Vänster manchett, vänster ärm. Skjortkrage och kragstånd. Vik oket vid sömmen som sitter på ryggen och stryk hela oket jämnt. Lägg skjortan dubbelt och stryk höger fram och höger bak samtidigt. Flytta och stryk vändter fram och vänster bak samtidigt.

Charlotte som själv inte tycker om att stryka berättar att hennes mamma alltid stänkte vatten på sina lakan, rullade dem hårt och lät dem ligga en stund innan hon strykte dem.

Erika har flera tips när det gäller att stryka ylle. För det första att man kan provstryka på en restbit av tyget om man själv sytt något i ylletyg. Då vet man hur hög värme tyget tål. Om man vill pressa isär sömmar utan att få blanka avtryck på rätsidan rekommenderar hon att man använder en pressduk i tunnt ylletyg som mellanlägg. Tryck isär sömsmånerna och droppa lite vatten i skåran. Lägg över pressduken och peta ner den i sömsmånen och stryk sedan utan ånga.

Här tipsar Agneta om hur man kan rengöra sitt strykjärn (med tandkräm och bomull) om man fått en beläggning på det.

Tänkvärt

Erika påminner om att man inte ska stryka knypplad spets utan att den istället bör ångas och dras.

Fröken Textil föreslår att man istället för att stryka linnedukar ska plantorka dem, alltså att medan de är blöta lägga dem släta på en plan yta och låta dem torka så. Det gör att linnet behåller sin lyster.

Motivation

Flera av er (Dorro, Charlotte, GerdThyra) tycker att strykning är trist... För att strykningen ska kännas roligare rekommenderas därför förutom bra utrustning (som jag nämnde tidigare) att man placerar sig i närheten av en TV och ser något roligt under tiden. Att lyssna på radio eller ljudbok tycker jag personligen är trivsamt i kombination med hushållsarbete. Även en stunds tystnad och tillfälle till eftertanke samtidigt som händerna arbetar kan vara skönt, tycker jag.


Jag vill avsluta med mitt bästa stryktips för småbarnsföräldrar. Rigga upp en ministrykbräda och sätt ett litet dockstrykjärn i händerna på den lilla - så kan man stryka tillsammans! Eller så engagerar man barnet med något i den egna strykningen som att till exempel hjälpa till med att lägga det nystrukna i högar. Min treåring tycker att det är jättekul att få känna sig "stor" på det viset och att ha en egen uppgift!

Stort tack till alla er som delat med er av bra tips! Hoppas att råden kan bli till nytta för er övriga läsare! Fyll gärna på med fler tips i en kommentar om ni kommer på något mer!

3 kommentarer:

  1. mitt allra bästa tips är att låta bli.
    Det finns ingenting i detta hem jag skulle komma på idén att stryka, min man gör dte så mycket bättre.
    Jag är alldeles för otålig för att lägga ner tid på något som kommer vara nedspillt, skrynkligt eller knöligt inom loppet av fem minuter efter att det tagits i bruk!
    Att hänga och dra fuktig tvätt relativt slät, det kan jag gå med på däremot men utan min torktumlare skulle jag inte överleva med alla barn i huset..:)

    SvaraRadera
  2. Håller med Mångmamma.

    Men vill man få lakan och örngott slätare för att få bättre plats i skåp är mangel att föredra. Går snabbare att köra igenom i en liten mangel än att stryka.

    Kallmangeln är mer skonsam mot linne än strykjärnet. Man ska särskilt se upp med strykjärn på finare linnedukar av damasttyp. Lätt att stryka bort den fina glansen. Och aldrig får man varmmangla en sådan duk.

    Sen undrar jag hur korkade dina läsare är som inte begriper hur man viker en handduk. Om man nu tycker det är viktigt.

    Rådet om att stryka med barn tycker jag var klart underhållande. Hur länge tycker en 3-åring det är kul att stå och larva med meningslösa låtsasprylar?

    SvaraRadera
  3. Mångmamma: Att låta bli att stryka är ju naturligtvis en lösning på problemet om man tycker att det är trist;) Inte heller jag stryker barnkläder... Om det inte är finkläder förstås, då kan det hända.

    Annaama: Tack för tipsen! Tyvärr äger jag ingen mangel... Men visst vore det praktiskt att ha tillgång till en sådan!

    Mina läsare är allt annat än korkade! Det vet jag väl genom alla de fina, kloka och vänliga kommentarer de lämnar här på bloggen! Så om någon är korkad så är det istället jag som får ta på mig dumheten i att visa bilder på hur man viker en handduk. Naturligtvis finns det många sätt att göra det på, och det är inget svårt med det... Men för mig känns det alltid lite tryggt att vika dem just så som jag visar på bilderna, eftersom jag som liten lärde mig det av min mamma.

    Sen vill jag bara påpeka att det du kallar för meningslösa låtsasprylar är några av min dotters käraste leksaker. Det som verkar meningslöst för en människa kan vara ytterst värdefullt för en annan. Själv skulle jag aldrig kalla ett barns lek för larv.

    Att barn är olika och gillar olika saker är däremot en annan sak. Naturligtvis kan ett litet barn tröttna på att stå brevid en strykande förälder... Man får göra det som blir bäst för stunden, helt enkelt.

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera