måndag 28 mars 2011

Baka mandelkubbar!



I helgen fick jag äntligen chansen att baka en av de riktiga husmorsklassiker jag länge velat prova - nämligen mandelkubbar! Har nog aldrig ätit hembakta sådana förrän nu. Mandelkubbar är liksom lite typiskt "köpefikabröd". Bakas inte så ofta hemmavid. Undrar varför? Det gick ju som en dans att baka dem själv... Och gott blev det också! Mandelkubbar känns lite som en lyxigare variant av skorpor. Trivsamt vardagsfikabröd, helt enkelt!


Mandelkubbar (från Vår Kokbok)

Ca 20 st, ugn 225 grader

7 dl vetemjöl
1 1/2 dl socker
2 tsk hjorthornssalt
5-6 bittermandlar, rivna (tänk på att bittermandel måste förvaras utom räckhåll för barn, eftersom det är giftigt i större mängder)
125 g smör
1 ägg
1 1/2 dl mjölk

Garnering: pärlsocker

Mät upp mjöl, socker, hjorthornssalt och bittermandel i en skål. Fördela fettet i mjölblandningen med fingertopparna, med en gaffel eller i en matberedare till en smulig massa. Tillsätt ägg och mjölk och arbeta snabbt ihop till en deg.

Rulla ut degen på mjölat bakbord till en ca 40 centimeter lång längd. Skär den i 2 centimeter breda bitar. Doppa snittytan i pärlsocker. Läggbitarna på plåten med bakplåtspapper.

Grädda i mitten av ugnen 12-15 min. Låt kakorna svalna på galler utan bakduk så att ingen bismak av ammoniak blir kvar från bittermandeln. Mandelkubbarna är godast nygräddade!


Mandelkubbarna fick följa med i matsäcken på söndagens skidtur och det var fint fika, må jag säga!

Nedan ser ni dem serverade på det lilla glasfatet med fot. Den färggranna vårduken jag fick av min snälla syster i födelsedagspresent. Jag är så glad för den! Jag önskar er en trevlig veckostart!

7 kommentarer:

  1. Åååh, min mormor bakar ofta mandelkubbar och de är hemskt goda. Jag har aldrig ens tänkt tanken på att prov själv men nu kanske det är dags trots allt :)

    SvaraRadera
  2. Nu vill jag ha mandelkubb! :)
    Men jag vill inte ha ammoniaklukten av hjorthornssalt, som jag kommer ihåg från när jag var liten. (Det är det och inte bittermandeln som luktar ammoniak, bittermandel innehåller blåsyra, inte ammoniak)

    SvaraRadera
  3. Mandelkubbar är en av mina favoritkakor. Tyvärr (för mig alltså) så har jag många favoriter.

    SvaraRadera
  4. Chatarina: Det var jättenkelt! Rekommenderas! Kul att din mormor gjorde sådana.

    Evis: Nej, håller med! Ammoniaklukten är ingen höjdare;) Men den försvinner i alla fall fort som tur är...

    Kerstin: Det där med att ha ånag favoritkakor känner jag igen;)

    SvaraRadera
  5. Mmm här bakas det kubb lite nu och då..men då vanlig kubb utan mandel som är vår favorit.. =)

    SvaraRadera
  6. Mandelkubbar är helt klart en av mina favoriter!

    Maja, har du kikat in hos mig på sistone? Jag har ett inlägg som du nog skulle gilla ;-)

    SvaraRadera
  7. Jag tycker det var ett bra recept mycket goda.

    SvaraRadera