tisdag 15 mars 2011

Symöte - Korsstygnsknapp och bokutlottning!



Välkomna in på symöte!

Det är härligt att handarbeta när det våras. Jag längtar efter ljusa pastellfärger och bomullsgarn! En sådan tur då för mig att stadens fina garnbutik har flyttat till nya lokaler och utökat sitt sortiment:) Eller ska vi kanske säga otur... Hur ska jag nu kunna låta bli att gå in där minst tre gånger i veckan och drömma om alla våriga koftor jag vill sticka?

Koftor är grejen för mig just nu tror jag. Var jag än tittar så ser jag koftor... Och vart jag än går så har jag på mig en kofta;) Idag blir det den här! Dessutom stickar jag fortfarande på "påskkoftan" som jag egentligen planerade att ha färdig för att kunna visa upp idag. Det beror på att mönstret var lurigt såtillvida att det gick i ett rasande tempo enda tills jag kom till oket och tänkte - Vad skönt, nu är det bara oket kvar! Det var precis innan förra veckans symöte. Sedan visade det sig att det där lilla oket som jag trodde att jag skulle sticka upp på två kvällar tog längre tid en hela den övriga koftan... Det stickas huvudsakligen med enkelt garn (istället för dubbelt som den övriga koftan) och med dubblelt maskantal... Lite långdraget, men väl värt det eftersom den ser ut att bli väldigt söt! Jag tycker det är roligt att prova på nya tekniker också. Och vem vill inte ha en lejongul volang-kofta i alpacagarn att bära på påskhelgen?

En annan liten skapelse att visa er har jag som tur var hunnit med att förfärdiga - Rosenknappen!



I förra numret av tidningen "Cross Stitcher" medföljde en materialsats för att göra klädda korsstygnsknappar - praktiska plastknappar att klä och ett litet mönsterhäfte. Inte konstigt att jag föll för det, jag som är svag såväl för klädda knappar som korsstygn och rosor.



Det första mönstret som jag valde att sy var en ros. Jag broderade den på ljusblå mini-aidaväv och kan precis som vid förra veckans symöte konstatera att färgad broderiväv är fin-fint! Med ett enkelt handgrepp monterades sedan broderiet på knappen. Nu ligger den i mina gömmor i väntan på att hamna på någon... ja, just precis; en kofta. (Skulle gissa att det blir så;)



Den här veckan har jag äran att presentera en ny sponsor också! Det är det norska företaget Pickles! På sin hemsida bjuder de på underfundiga mönster i härliga färger, stickade i deras egna vackra garner. Där hittar du också deras webbshop i vilken man kan köpa garner och mönster, men också botanisera bland ett stort ett stort urval av gratismönster. Missa inte det!

Alla medlemmar som bidrar med en länk till ett handarbetsinlägg deltar i utlottningen av deras fina mönsterbok "Pickles favoriter". I boken hittar du 30 stick-projekt för både barn och vuxna.

Vilka handarbetsprojekt upptar er
syförenings-medlemmar så här på vårkanten? Lämna en länk till ert inlägg med hjälp av länkverktyget:


21 kommentarer:

  1. Åh vilken helt underbar broderad knapp! Påminde mig om en liten korsstygnsbroderad pillerburkshatt med rosmönster som jag gjorde till min lillasysters Barbie för många år sedan.
    Jag har också småpysslat den här veckan, med små "yoyo´s".
    Den där boken ser ju väldigt trevlig ut - hoppas jag vinner :)

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga färger det är på knappen. Sött mönster. Denna veckan har jag fortsatt på förra veckans projekt samt påbörjat och avslutat nåt. Hoppas jag vinner boken!
    Ha en skön dag.

    SvaraRadera
  3. Vilken söt knapp, den kommer bli superfin på en framtida kofta! Jag vill såklart också vinna boken, hoppas att det blir jag :)

    Den här veckan har jag virkat ett hjärta att hänga på toalettdörren.

    SvaraRadera
  4. Vilken underbar knapp! Tänk om man fick ha den på en liten kofta!

    Precis som Klockarbarn så sysslar jag med att försöka avsluta projekt den här veckan, men jag får inte påbörja nått nytt innan jag är klar :)

    SvaraRadera
  5. å vilka fina knappar maja! de där hade jag velat sticka en vårkofta till =)

    för mig blev det ytterligare ett par vantar denna vecka.. fast denna gång till min pojkvän som fyllde år i veckan. kram på dig, fortsätt inspirera!

    SvaraRadera
  6. inget inlägg från mig idag, har ingen ork till nånting eftersom jag genomgår en sömnskola och just nu kör sömnreduktion, det är ingen lek kan jag säga!

    SvaraRadera
  7. Fin knapp!
    Jag har broderat korsstygn på plåt ... jättekul men vansinnigt pilligt!

    SvaraRadera
  8. Underbar knapp! Såna vill jag verkligen göra. Skulle kunna tänka mig att klippa ut och använda små blommiga delar från en gammal broderad tavla eller nåt sånt, som loppisar brukar svämma över av. Visst var det du som virkade in knappar också? Jag har köpt en gammal kappa med trista knappar som jag skulle vilja piffa upp. Maja, du får jättegärna länka till det inlägget, om du minns vad det hette, så jag kan använda dina tips på hur man gör.

    SvaraRadera
  9. Vilken fin knapp :) Och tack för tipset om tidningen, den ska jag spana efter. Tänk vad lite man har koll på egentligen :)

    Den här veckan bidrar jag med tre pågående dukar i gult.

    SvaraRadera
  10. Vad fin din knapp är! Rosor är alltid vackert.
    Jag delar med mig av en klänning som jag syr till tjejen. Ska bara få hem snedremsa så ska den sys ihop.

    SvaraRadera
  11. Vilken härlig kofta och vilken fin knapp!!! Har ej hunnit med mer än virkningen det tar ju sin lilla tid. Önskar dig en fin dag och det är så roligt att du håller i syföreningstisdagen!!!/Gela

    SvaraRadera
  12. Hej!
    Jag måste ha missat nåt. Vilken garnaffär har flyttat (Fantasi?) och vart? Låter mycket intressant. Tack också för din länk till Rowans sida med gratismönster. Toppen! Jag blev själv väldigt sugen på att sticka den modellen på kofta som du har stickat. Jag är också inne på koftmodeller just nu och ska försöka sticka några 40-tals inspirerade koftor till Våran konstrunda, Värmlands Hjärta. Ha det gött!

    SvaraRadera
  13. Jag har inte gjort något av knapparna än - dina är jättefina.

    SvaraRadera
  14. Jättesöt knapp och härlig tröja. Man får se så mycket fint.

    SvaraRadera
  15. Underbart söt knapp!!!

    Och den här veckan är första gången jag känner att jag har något att bidra med i symötet :) Har virkat en förvaringskorg och har lite mer på g.

    SvaraRadera
  16. Men vilken fin knapp! supersöt! Det där var lite lustigt för jag skrev just om klädda knappar i mitt inlägg, utan att ha sett ditt...

    den här veckan har jag gjort en liten blus som blev väldigt sekreterar-aktig,, med just klädda knappar...

    ha det bra/ Olivia

    SvaraRadera
  17. Ah, jeg blir mer og mer fristet til å gå til innkjøp av aida-stoff, og setter både korsstings-knapper og gerilja-broderi på listen over prosjekter. Broderigarn har jeg heldigvis en god del av allerede :D

    Fantastisk med online sy-forening, jeg vil være med! Jeg elsker å strikke, og syr gjerne også (men ikke så ofte, da vårt bittelille hus ikke har plass til permanene sy-bord). Og tenker som sagt å ta opp broderi-kunsten igjen, og kanskje lære meg å hekle (virka heter det vel på svensk?)

    Ah! Må bare bli kvitt mann og tre barn for å få til til å sette alle mine planer ut i livet, hehe.

    Tilbake til strikketøyet! Og her er min blogg - minst håndarbeid men mer interiør... Jeg er på Ravelry også.

    http://sekstideltpafem.blogspot.com/

    http://www.ravelry.com/people/Krusedull

    Yay! Jeg er med i en syforening!

    SvaraRadera
  18. Seksti delt på fem: Varmt älkommen som medlem i syföreningen! Vad roligt att du vill vara med! Ska bli spännande att följa din projekt. Jag såg allt de fina tygpåsarna du hade sytt häromdagen... Jättesöta!

    Lägger till dig i medlemslistan!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  19. Jag vill jättegärna vara med i syföreningen! Jag har lagt upp bild och länk på bloggen ...

    SvaraRadera
  20. Hej! Jag vill också vara medlem i denna eminenta syförening :) /Jennifer

    SvaraRadera