tisdag 15 mars 2011

Besynnerligt bakverk!



Pandoro är en italiensk kaka som traditionsenligt serveras runt jul och nyår. Uttrycket Pan d´oro myntades redan på medeltiden då det endast var de riktigt förmögna som hade råd att låta baka söta, ljusa kakor med ingredienser som ägg, smör, socker eller honung. Dessa kakor kallades för Pan d´oro - "gyllene bröd" eller "kungligt bröd".

Innan man serverar en Pandoro ska florsocker med smak av vanilj pudras på toppen. Detta för att efterlikna en snöig alptopp.

Vem vill inte bjuda gästerna på en snöig alptopp tänkte jag och gjorde mig besväret att släpa den stora "Pandoro-lådan" hela vägen från Paris till Arvika, genom passkontroller och på flygplan... Sedan har lådan stått i vårt skafferi och väntat på ett tillräckligt högtidligt tillfälle för att bli öppnad. (Kakan hade läskigt lång hållbarhet!) Men istället glömde vi bort den både till jul och nyår. Så igår på en helt vanlig söndag slog vi till och öppnade Pandoron.

När jag hade pudrat det medföljande florsockret över den stod den där hög och fin - precis så vacker som en snöig alptopp... Succé!!!

Det var bara en liten detalj som inte stämde - smaken. Kakan var torr och hade en distinkt tvålsmak... Men det behöver ju inte ni låtsas om när ni njuter av den vackra bilden;)

5 kommentarer:

  1. Visst är man lite tokig ibland när man väljer att ta med sig något hem från en resa! Synd att smaken inte var bra...

    Jag har inte ätit Pandoro, det var en ny bekantskap för mig.
    När jag såg din bild tänkte jag "hon har gjort en Panettone". Nu har jag googlat och de verkar vara släktingar de båda "bröden". Panettone har fyllning t ex av torkad frukt eller chokladbitar och de som jag har ätit har smakat bra - men torrt javisst. Mycket besynnerligt och jag föredrar iallafall svensk lite saftigare sockerkaka :)

    SvaraRadera
  2. Alma: Ja, jag har "släpat" med mig mycket tokigt hem från resor... Inte alltid till min mans förtjusning;) Värst var nog när jag släpade hem en stor keramikskål från Azorerna... Men jag är glad att jag lyckades för den är så fin:)

    Panettone har jag också hört talas om... Kul att du kollade upp hur det hängde ihop! Frukt och chokladbitar låter ju som ett bra sätt att kompensera för torrheten;)

    Håller med, tacka vet jag svensk sockerkaka!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  3. Kaken SER riktig deilig ut, jeg fikk lyst til å bake en alpetopp-kake med en eneste gang.

    (Rent bortsett fra at klokken er midnatt, og jeg sitter med en snørrete 2-åring med ørevondt ved siden av meg i sofaen. Tror ikke hun er så betatt av "Bamse - verdens sterkeste bjørn" at jeg kan bake kake uten at hun merker at jeg blir borte...)

    Ha en god natt!

    SvaraRadera
  4. Torr? Den ska såklart doppas i kaffe eller Vin Santo! :)

    Och istället för att låta den snöa in kan man skära upp den i etager och kleta en massa nutella mellan lagren. Nutellan kan med fördel iblandas vispad grädde och lite rumsvarmt smör.

    Dessutom: man ska förstås inte köpa sina julkakor i mataffären, vilket det syns att du gjorde! ;) Nej, man skall betala fem gånger mer hos bagaren och få en *hantverksupplevelse* istället. :D

    Mira

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Jag är ny här:)
    Pandoro var när jag var liten alltid torr, för att det inte var någon större åtgong på sådana i Sverige på den tiden(80och 90 tal) men nu om man köper dem från en bra handlare tex saluhall där fler är intresserade av nyheter, är den inte alls torr.De torra rackarna har nog stått en tid för länge på lagret;)

    SvaraRadera