tisdag 8 mars 2011

Symöte - Brodera i färg!



Välkommen in på symöte! Vilket förträffligt sätt att fira den internationella kvinnodagen, förresten! Syföreningar är en så fin symbol för kvinnogemenskap...

Jag går i korsstygnstankar.


Det började med de där fina mönstren jag fann hos Martha Stewart... Ni vet den gula fågeln jag sydde för en tid sedan? Och så fick jag för mig att jag ville brodera fler av de motiven fast på färgad aidaväv istället för vit. Jag visst det att det skulle finnas sådan broderiväv, men hittade det ingenstans förrän jag kom till den där underbara handarbetsaffären i Lindesberg (Fyndhuset Textil och Present). Butiken köper upp lager från gamla handarbetsaffärer som av någon anledning upphört. Att gå där och botanisera bland alla tyger, garner, broderigarner, knappar var nog något av de häftigaste jag gjort på länge. Där fanns så obeskrivligt mycket! Flera bord var fyllda med broderiväv på metervara. På bilden ovan ser ni min skörd. Jag köpte väv i ljusblått, grått, grönt och rosa. Och så en underbart röd och vit-rutig variant! De vackra broderigarnerna köpte jag i en liten handarbetsbutik i Bollnäs. Mjuka pastellfärger passar fint på våren, tycker jag!

Korsstygn är så lätttillgängligt. Ett bra sätt att komma igång om man aldrig broderat tidigare. För den som vill pröva bjuder jag idag på de fina korsstygns-illustrationerna som Johanna Nolgård gjorde till min första spalt i Minnenas Journal.

Sy korsstygn!

Ett korsstygn består egentligen av två olika stygn; ett understygn och ett överstygn. Det sys antingen ett och ett, så här:



Eller flera stygn på rad, så här:



Hittils har jag sytt ytterligare ett av Martha Stewart-mönstren - en trådrulle och en nål. Jag broderade den med vitt garn på blå väv. Har en tanke om att använda den för att dekorera en idépärm som jag vill tillverka. Alltså en klipppärm där jag kan samla handarbetsidéer och inspiration. Ni får se mer av den när jag är färdig. Nu ska jag sy fler av motiven. Och jag har redan en idé om hur jag ska använda dem...

Om någon vill läsa mer om korsstygnsbroderi finns Husmorsskolans samtliga inlägg på det temat här!



Vid nästa veckas symöte kommer jag att presentera en ny sponsor genom att lotta ut en spännande stickbok till någon av er medlemmar. Kanske kan det bli en morot för den kommande veckans handarbetande! Själv planerar jag att ha min "påsk-kofta" färdig till dess. Hoppas kunna visa den för er då!

Nu är jag nyfiken på era handarbetsbestyr. Vad har ni pysslat med? Lämna en länk till det aktuella inlägget i länkverktyget nedan. Ser fram mot att göra rundturen bland era bidrag senare idag...

17 kommentarer:

  1. Korsstygn är så himla kul! Tyvärr var det längesen jag pysslade med det nu, men nu när jag såg ditt inlägg blev jag väldans sugen på att ta upp det igen :) I dagens symöte pysslar jag med vantar, ska försöka ge mig på strumpstickorna...Äve nu när våren faktiskt börjar närma sig kan man behöva ett par!

    Kram från Karina!

    SvaraRadera
  2. Jag älskar korsstygn. Min märkduk är nästan klar. Det går lite långsamt eftersom jag har så många andra projekt som jag grejar med samtidigt.

    I dag blir det pippifnatt hos mig och en hel hög med nya tyger.

    SvaraRadera
  3. Härligt med pasteller så här till våren, även om jag oftast fastnar för de starkare färgerna. Hemma hos oss har jag äntligen tagit tag i ett tyg som har legat en evighet. Det blir blå kläder till alla!

    SvaraRadera
  4. Men kan du sluta fresta med så fina saker, korsstygn är ju helt out of the question! Jag postade det jag egentligen hade gjort till förra veckan nu, hade glömt att slänga med bilderna, pinsamt haha!

    SvaraRadera
  5. Vårkänslorna har helt fått övertaget här hemma. Jag har pysslat med allt möjligt veckan som gått. Dörrkrans, tofflor, lapptäcken och påbörjat några stickprojekt. Undrar nu hur mycket jag ror i land också. Jag älskar våren. Ska bli spännande att se hur ditt korstygnsprojekt blir.

    SvaraRadera
  6. Vilka fantastiska färger på aidaväven. Känner mig en smula avundsjuka på dig, jag vill ju också ha en sån fantastisk butik i närheten.Ska bli intressant att se hur din pärm sen.
    Idag bidrar jag med etuit till min mors virknålar.

    SvaraRadera
  7. Åh men vad fint. Gjorde en gång en tavla i korsstygn. Den föreställer en katt och två (tre?) möss och den hänger fortfarande över sängen hemma hos min föräldrar.
    Själv har jag tyvärr ingen tid över till handarbete över huvudtaget just nu, men jag längtar tills dess att jag kommer ha det. Har så många idéer just nu att jag håller på att bubbla över!

    SvaraRadera
  8. härligt med korsstygn maja. nu fick jag vibbar från skola och slöjdsal. jag minns att jag älskade att brodera på syslöjden för då fick man liksom sitta och pilla med sitt en hel lektion utan att springa runt och fråga fröken och sådär. Så otroligt avslappnande, dessutom har mormor en hel vägg hemma klädda med små broderade dinosaurietavlor com tydligen var min grej =) kram på dig och tack för inspirationen

    SvaraRadera
  9. Så söt den blev den lilla trådrullen. Och tack för tipset om affären i Lindesberg. Kan bli en fin runda i sommar... Överskott i Arboga (för gubben) Glass i Nora (för oss båda) och så Lindesberg på det (mest för mig). Vilken fin tripp!!
    Och tack än en gång för initiativet till cybersyföreningen! Så inspirerande och roligt! Ser fram mot att se påskkoftan:-)
    Jag har fuskat liiite den här veckan och lagt ut en sjal jag gjort förut. Men jag har istället knåpat ihop en beskrivning på HUR man kavelvirkar. DET är nytt!

    SvaraRadera
  10. Korsstygn är så fint. Blir så inspirerad av att surfa runt bland alla bidrag/Gela

    SvaraRadera
  11. Vilka fina instruktionsbilder! Och vilken lyx att ha en egen illustratör! :-)
    Hälsningar från Anna

    SvaraRadera
  12. Hej!
    Nu först har jag haft tid att kommentera här inne idag!
    Vill bara visa på ett kul kedjebroderi som vi några bloggerskor håller på med just nu!
    Ska bli en kudde som ska säljas så småning om till något välgörande ändamål!

    SvaraRadera
  13. Åh, så fint!!! korstygn är ju så fint, hemtrevligt på nått sätt. har gått och tänkt att göra något broderi med korstygn men inte kommit mig för...nu blev man ju ännu mer sugen....

    själv har jag påbörjat ett par till byxor, ville ha ett par klassiska hängslebyxor så det fick det bli...men de är inte färdiga än...

    Ha det bra/ Olivia

    SvaraRadera
  14. Bättre sent än inte alls anammar jag idag. Nu ska jag kika runt lite på alla bidrag.
    Du gör mig väldigt sugen på att brodera korsstygn igen. Har gjort ett litet monogram på en blus till min lill-tjej men för övrigt har jag inte broderat på jättelänge. Det som är så rofyllt och blir så fint. Får leta fram något att brodera ett av de fina motiven på. Funderar på en praktisk tyg-ficka till insidan av skafferi-dörren. kanske kunde prydas av de där köksredskapen som också fanns som motiv!

    Den där affären du berättar om låter ju sagolik. Synd att jag inte är på gång att besöka den delen av landet...

    SvaraRadera
  15. Jag blev sugen att testa korstygn när jag hade läst din spalt. Jag hittade några mönster och testade lite sen fick ungarna på jobbet brodera lite. Jättebra beskrivning på hur man gör.

    SvaraRadera
  16. Tack för ännu en trevlig symötes-dag tjejer! Tänk att så många av oss virkar just nu! Kan det vara våren?

    SvaraRadera
  17. Alla: Oj avd roligt det är att se på allt fint ni tillverkar/tillverkat! Den här veckan tror jag nästan tog priset, så mycket fint och inspirerande! Vill göra allt ni gör;)

    Kul att så många blev sugna på att brodera! Och roligt att ni tyckte beskrivningen var bra. Det ska jag berätta för Johanna som ritat den:) Korsstygn är verkligen lättsamt! Särkilt om man gör något litet motiv...

    100 % Husmor: låter som en fin-fin sommartur. Noraglassen vill man ju inte missa;)

    Anna: Ja, visst är det lyxigt att ha en "egen" illustratör! Särskilt en som är så otroligt duktig, snäll och fin som Johanna!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera