söndag 6 mars 2011

Nysta garn!



Jag har nystat garn med hjälp av en garnvinda som jag lånade av svärmor. Det var första gången jag hade nöjet att använda mig av ett sådant tjusigt hjälpmedel för att nysta mina härvor. Naturligtvis var jag inte i närheten av svärmors tempo... Men nystanen blev fina och jag stortrivdes.

Svärmor lärde mig att om man håller några fingrar emellan när man nystar behåller garnet sin elastisitet eftersom det inte blir så hårt spänt i nystanet.



Garnet är ett fynd som jag gjorde i en helt underbar handarbetsaffär i Lindesberg. Butiken köper upp lager från gamla handarbetsaffärer och har bl.a. köpt resterna av Morjärvs Ullspinneri! Jag köpte tre härvor 2-trådigt ullgarn i en vackert grön-blå nyans.



Det är så rofyllt att nysta garn - med eller utan garnvinda. Ett fint tillfälle för tankar. Min lilla dotter blev väldigt nyfiken på den snurrande manicken, så hon sällskapade mig då och då i "lekpauserna" och det var väldigt mysigt. Jag tycker om att umgås över handarbeten och matlagning!



Här ligger tre färdiga nystan och väntar på att bli stickade. Har inte riktigt bestämt mig för vad vad det ska bli av dem än... En barnkofta, en väst eller sjal till mig? Eller så kombinerar jag det här garnet med ett vitt 2-trådigt garn som redan finns i mina gömmor? Då räcker det till något större som en kofta eller tröja. Vi får se. Jag ska fundera lite till... Fast kanske att det blir en sjal ändå;)

Det där med garnvinda tål också att tänkas på, förresten... Vore ju fint att ha en egen:)

Trevlig söndag!

10 kommentarer:

  1. Jag har gått steget längre i mitt nystande och har en liten "plupp" med garn som sticker ut. När jag tar ur den så tas garnet inifrån.
    Nysta garn är nog nåt av det roligaste som finns om man har en vinda.
    Kram elsamarianne

    SvaraRadera
  2. Jag har också en vinda som surrar förnöjt när jag nystar, men min favorit är nystpinnen! Jag nystar runt den och drar sedan av garnet och får på så sätt ett hål i mitten som jag drar garnet ifrån, och garnet får även lite rörelsemån, eftersom garnet annars lätt blir för spänt om de får ligga i vanliga nystan för länge. Det tappar lite elasticitet. Det är därför man gärna ska behålla garnet i härvor tills detär dags att jobba med det!

    SvaraRadera
  3. Det brukar gå att köpa nystvindor i secondhand butiker. Jag köpte min för en tjugolapp.
    Jga skulle vilja ha en lite mindre också.

    SvaraRadera
  4. Minns när jag fick hålla mammas garn på min armar medan hon nystade, värsta jag visste. Tur vi var fler syskon!

    SvaraRadera
  5. Jag har ganska nyss införskaffat mig en garnvinda, blev så leds på allt trassel när man nystar själv från en stol eller så.
    Hittade på loppis :)
    Annars har jag som säkert många fler fått hålla härvan när mor har nystat, men det gjorde inte så mycke för hon gjorde samma sak för mej oxå eftersom vi båda handarbeta mycke :)
    Det är nåt jag saknar nu när jag flytta så långt från mor och far, att inte få sitta med mamma i köket och handarbeta när jag vill.

    SvaraRadera
  6. Håller med Klockarbarn, brukar gå att hitta garnvindor superbilligt på loppis! Är sugen på en, men har liksom inte riktigt plats.. så då har jag blivit kräsen och letar efter en som är precis rätt ;-)

    SvaraRadera
  7. å vad mysigt med en garnvinda=) har själv nystat här hemma idag, men den mer manuella vägen med härvan runt knäna medan jag virat på=) kram på dig

    SvaraRadera
  8. Har heller aldrig använt nån sån. Minns att jag fick hålla härvorna åt både min mamma och farmor och jag avskydde det. kunde aldrig sitta still så länge innan det började krypa i mig. Själv har jag en stolsrygg som hållare :)
    Fin färg det är på garnet
    Kram Maria

    SvaraRadera
  9. Alla: Vad fint att läsa om era minnen och erfarenheter av att nysta garn! Tack för att ni delar med er!

    En läsare (Elsamarianne) har hört av sig och erbjudit mig en av sina garnvindor! Kan ni tänka er vad storsint! Så snart har jag nog en egen vinda hemma. Ska bli så roligt!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  10. Jag blev så inspirerad att jag blev tvungnen att skriva ett inlägg om nystning!
    http://gronagrenen.blogspot.com/2011/03/nystpinnens-lov.html

    SvaraRadera