tisdag 22 mars 2011

Se en film!



Jag vill tipsa er om en underbar film som jag såg häromdagen! Den heter Julie & Julia och handlar om Julie - en tjej som efter en 30-års kris beslutar sig för att starta ett gigantiskt matprojekt. Hennes utmaning går ut på att hon ska laga 524 olika maträtter - det vill säga samtliga recept ur den legendariska kokboken "Mastering the Art of French Cooking" av Julia Child. Hon dokumenterar sina matlagningsäventyr på en blogg som får mer och mer uppmärksamhet under resans gång. Nedan ser ni Julia i fart med att koka en hummer - en av de svårare utmaningarna hon utsätter sig för...


Filmen baseras på två verkliga livsöden - vi får följa Julie och hennes bloggande i nutid parallellt med att i dåtid följa kokboksförfatarinnan Julia Childs väg till att lära sig laga mat i Frankrike och efterhand hennes arbete med den berömda kokboken. Julias första kunskaper tillägnar hon sig när hon som enda kvinna deltar i en fransk matlagningskurs.


Filmen bjuder på många skratt, en hel del livsvisdom, otroliga franska köksinredningar, vackra bilder från Paris, roliga insikter i hur vardagen ter sig för en bloggare och en hel massa fransk matlagning! Som ni kanske förstår så var det inte utan att jag som husmorsbloggare i 30-års åldern faktiskt kunde känna igen mig i både ett och annat;)

Den här filmen kommer jag att se många gånger! Och oj vad jag skulle vilja lägga vantarna på ett gammalt exemplar av "The Art of French Cooking"! Särskilt i bandet nedan ser den så fin och charmig ut!

3 kommentarer:

  1. Oj vad jag gillar den filmen. Jag har bara sett den en gång. Jag var glad i hela kroppen när jag såg den. Underbar!

    SvaraRadera
  2. Den är verkligen ubderbar - en riktig må brafilm

    SvaraRadera
  3. Dorro: Ja visst var den underbar! jag vill se den igen, på direkten:)

    Ann-Marie: Det har du rätt i!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera