söndag 11 april 2010

Baka en citrontårta!

Så var det dags för månadens sötsak igen! I mars var temat "småkakor" och då bakades det "Ellys dubbla kakor" här på Husmorsskolan. Den här månaden är temat: Vår! Inspirerande tyckte jag och bestämde mig för att bjuda er på en av mina absoluta favoriter i sockerkaksväg.

Kakan heter egentligen Apelsintårta och är enligt min mormors uppgift hämtad från en gammal utgåva av Sju sorters kakor. Vet inget annat recept som ger en så saftig och god sockerkaka.

Jag valde att smaksätta kakan med citron istället för apelsin för jag tycker att den syrliga citronsmaken påminner om de späda skotten och knopparna som strävar mot solen och det friska i vårvindarna som sopar bort den sista snön...


Citrontårta

2 hg smör
2 hg socker
3 ägg
2 hg vetemjöl
1 tsk bakpulver
skalet av en halv citron
saften av 1/2 citron

Glasyr:
saften av en halv citron
2 hg florsocker

Garnering:
strössel (eller syltade citronskal)



Så här gör du:

Rör fett och socker vitt och pösigt.



Tillsätt därefter äggen, skal och saft av citron och sist mjölet och bakpulvret (blandat). Fördela smeten i en avlång smord och bröad bakform. Grädda i mitten av ugnen i ca 40 min på 175%.

Saften av 1/2 citron röres ut med florsockret.
(Späd ev med vatten om det behövs.)

När kakan är kall bredes glasyren över kakan och garneringen strös över!

Om du hellre vill smaksätta kakan med apelsin ersätter du bara citronen med apelsin i samma mängd! Eller varför inte komplettera citronvarianten med en gnutta lime!
Här
kan du läsa några av Husmorsskolans husmorstips när det gäller citrusfrukter.

För dig som inte har tillgång till en hushållsvåg, hänvisar jag till den utmärkta kokboken: Vår kokbok, där det finns praktiska omvandlingstabeller för mjöl, socker etc. Jättepraktisk för den som vill använda sig av äldre recept!


Ja, det var denna månads vårliga bakutmaning! Klicka på bilden nedan för mer information...


Söta saker

4 kommentarer:

  1. Men så gott! Detta vill jag göra!

    SvaraRadera
  2. Hej, Johanna!

    Vad roligt att du fastnade för mitt recept! Kakan är verkligen värd att baka. Blir ovanligt god;-)

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  3. sitter o letar recept o hamnade här - nu ska här bakas citrontårta! :)

    SvaraRadera
  4. Hej, Emma!

    Vad roligt att du fastnade för mitt recept! Hoppas att kakan blir så där ljuvigt god som den brukar bli:-)

    Lycka till önskar Maja!

    SvaraRadera