söndag 25 april 2010

Baka en rabarberpaj!

Snart är rabarberns tid här! Små späda knoppar börjar titta fram ur jorden ute i kökslandet... Men än måste jag vänta innan jag kan börja skörda. En sådan tur för mig att jag fann rabarber vid gårdagens torghandel då!

Förvandlade raskt de syrliga stjälkarna till en smulpaj. Så här gör du det på enklaste sätt:

Rabarberpaj

ca 5 rabarberstjälkar
1-1,5 dl socker
1 msk potatismjöl

Skala rabarbern. Skiva och lägg den i botten av en ugnsfast pajform. Blanda socker och potatismjöl med det skurna i formen. Tag den mindre sockermängden till späd rabarber.

Smuldeg:
100 g smör
2-3 msk socker
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl havregryn

Smält smöret i en kastrull. Rör ner socker, vetemjöl och havregryn i det smälta fettet.

Fördela smuldegen över rabarbern. Grädda i mitten av ugnen i 225 grader tills smuldegegn fått fin färg och fyllningen mjuknat och saftat sig, ca 15-20 minuter.

Pajen blev så populär att det mesta gick åt innan jag hann fota den;-) Men så här såg "resterna" ut.

Trevlig söndagseftermiddag önskar Husmorsskolan!

3 kommentarer:

  1. En nästan uppäten paj ser ju faktiskt ännu godare ut! Mums!

    SvaraRadera
  2. Fru Purjo och Maria: Ja, rabarberpaj är en riktig höjdare;-)

    SvaraRadera