tisdag 27 april 2010

Symöte nr. 7!

Hjärtligt välkomna in på symöte!

Jag är inne i en stickperiod nu... Vad sägs om denna, rykande färska sommar-outfit?



Sollinnet har jag stickat efter en beskrivning ur den här förträffliga boken. Det vita garnet är Marks & Kattens "Eco bomull" (färg 103) och det rosa-melerade garnet är ett Rowangarn som jag hade glädjen att fynda på en utförsäljning tidigare i vår. Det heter "Damask" (shade 41).



Solglasögonen kommer från KapAhls "Vintage Stories"-kollektion. Jag är överlycklig över att äntligen ha funnit ett par solglasögon som jag både passar och trivs i...



Sollinnet var lättstickat! De tekniker som används är resårstickning och slätstickning. Det tog mig tre kvällar att bli färdig med det. Livet stickas i ett stycke och sys därefter ihop i ryggen. Sedan stickar man de två knytbanden och syr fast dem längs sidorna. Väldigt fiffigt!





Skorna är mina nyinköpta ekologiska skinnsandaler av märket "Ten Points". De är supersköna!

Det här sollinnet var så enkelt att göra att jag planerar att göra minst ett till. Det ska bli navyinspirerat i blått och vitt - precis som det i boken. Kanske blir det ett i rött och vitt också... Man kan väl aldrig få för många sollinnen;-)

Hur går det för övriga medlemmar? Gjort något spännande?

Soliga hälsningar från Husmorsskolan!

4 kommentarer:

  1. Hej föreningen. Min vecka har mest bestått av pluggångest och bilproblem så mitt tisdagsinlägg fick bli en favorit i repris:
    http://frokenkarin.blogspot.com/2010/04/husmorsskolans-nya-syforening-bidrag-nr_27.html

    Ha det gott i vårsolen!
    K

    SvaraRadera
  2. Va roligt att du köpt dom där solbrillorna, jag stod å fingrade på dom igår....Jag pysslar med min sommarklänning, går bra än så länge ;)...

    SvaraRadera
  3. Åh, vilket fint linne..sånt kanske man borde göra....skulle vara väldigt fint i vitt och blått. Lite navy sådär...* gillar *
    Själv har jag sytt en till rynkad kjol och en matchande blus..väldigt somrigt det med....

    ps. köpte med de där brillorna. visst är de fina....funderar nästan på att köpa ett par till (ifall de första går sönder) ...för glasögon man trivs i i retrostil är verkligen inte något man hittar varje dag..

    ha det bra sy-vänner! / Olivia

    SvaraRadera
  4. Karin: Favoriter i repris gillar vi:-) Särskilt när de är så fina som din stickde väst!

    Tjuettan: Vad roligt att du har kommit igång med sommarklänningen! Är supernöjd med brillorna! Slå till du också, vet jag;-)

    Olivia: Blir lite full i skratt - idag var jag och köpte blått och vitt garn för att sticka ett till sollinne i navystil + att jag faktiskt redan gjort det du funderar på (köpt ett till par av de snygga brillorna ifall de första går sönder...) Tankeöverföring;-)

    Tänkte precis som du att det gäller att passa på när man hittar snygga, sköna solglasögon i retrostil!

    Ha det bra hela, fina syföreningen!

    SvaraRadera