fredag 3 december 2010

Förvara dina juldukar!





Häromdagen gjorde jag verklighet av en idé som jag snappade upp på bloggen Husmodern för en tid sedan. Jag klädde ett överblivet papprör med rutigt hyllpapper (finns matbutiker). På den rutiga rullen ska jag förvara några av mina juldukar när julen är över. Dukar och löpare som man är lite extra rädd om mår ju bra av att rullas upp på papprör när de inte ligger framme!

Jag brukar spara överblivna papprör från plast-/ugnsfolieförpackningar. Sådana fungerar jättebra till detta!

Att göra dukförvaringen är lätt som en plätt. Klipp till en lagom bred pappersbit som når runt röret med några centimeters mån. Vik in den ena kanten och limma med hjälp av limstift fast den så att vikningen överlappar den andra kanten. Vik ner ändpappret i hålen. Och nu är du färdig!

Tänkte passa på att visa er några av mina juldukar, också!



Julduken/bonaden med de glada tomtarna på hittade jag i en loppis för ett par dagar sedan.


Den söta lilla jullöparen har mormor broderat.



Och den vackert röda stjärnduken har min farmor gjort.
Gamla textilier är en rikedom, tycker jag! De bär på så mycket historia. Vad härligt det känns att tänka på att det snart är dags att plocka fram dukarna ur sin låda...

Ha en fin fredag!

5 kommentarer:

  1. Har en hel trave gamla rör från min mor och mormor.
    De använde också vanliga veckotidningar som de rullade ihop och klädde med antingen hyllpapper vanligt tunt papper.
    Min mormor var av den gamla "stammen" som inte använde varken aluminiumfolie eller plastfolie-möjligen en plastpåse som diskades (!?) och återanvändes. Inte pga ekonomi utan pga miljön... plast var ett nödvändigt ont.
    Jag är nog också lite sån... återanvänder brödpåsar o sånt...*fnissar generat*.
    Ha en trevlig helg
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  2. ahh den röda stjärnduken vill jag ha till min samling smile
    jag har fullkomlig dille på gamla handghorda juldukar.har till och med ett par som är så gamla jag inte vågar ha de framme.
    ve och fasa tänk om de kom till skada

    SvaraRadera
  3. Hej... ja lite så där gör jag väl oxå.. sånt man lärt sej av mor och mormor.. och som man inte tänker på att man gör!!... alla gamla husmorstips vad bra ändå de är.. jag har bloggat i snart fyra år och "håller" mej så att säga på den sidan där inredningsbloggarna är.. fast mer det där danskfransklantliga och lite gammaldags stilen..gillar det.. skulle helst vilja bo på landet som jag gjorde när jag växte upp .i ett gammalt hus osv.. men nu är det inte landet jag bor på utan i stan:)..och ett hus med trettio år på nacken.. gilla läget helt .. Men för den delen så hkan man ändå göra det lite gammaldags runt sej så gott det går... springer alltså på en himla massa loppis förstås.. samlar på mej en massa inte alltid bra att ha saker.. men vad var det nu jag skulle komma fram till tro??.. Jo .. gamla duken som du fyndat.. har något likande i mina gömmor efter svärmor.. och så nån från min barndom.. skulle tro att den där gråa duken alltså är en femtiotalare.. sen har jag en massa broderade dukar bl.a.. min mamma är en sån där som sytt och broderat och vävt m.m.. och som jag nästan först nu på senare år uppskattar..har kanske sett det för mycket och blivit hemmablind.. men som sagt NU har jag börjat rota runt i alla henes gömmor efter skatter.. och jag finner mycket:)...
    skorpor ja.. det kan man baka hur mycket som helst.. älskar att baka och skorpor är hur kul som helst.. tycker även det är kul att testa olika smaker.. har inte så många i bakbloggen än.. men jag har testat flera som jag ska göra inlägg på... Lavendel som vi brukar göra och sälja på höstmarknaden i brunskog är en stor favorit.. både gubbar och gummor och barn älskar dessa skorpor.. och t.o.m hundar!!.. oj vilken roman det blev... okej nu har jag inget mer för tillfället.. återkommer.. Pia

    SvaraRadera
  4. Elsamarianne: Smart det där att rulla tidningar och klä med omslagspapper! Att diska plastpåsar är ju toppen för miljön:) Inget jag ägnat mig åt än, men man kanske borde börja;)

    Anonym: Vad roligt att du gillade min stjärnduk! Jag är väldigt svag för den själv. Vad spännande det låter med alla dina juldukar!

    Pia: Hemmablindhet lider vi nog av lite till mans... Jag tycker att jag uppskattar saker mer och mer, ju äldre jag blir. Och upptäcker det fina med saker som jag inte ens lagt märke till tidigare...

    Lavendelskorpor låter gott!

    Hälsningar fr Maja!

    SvaraRadera
  5. Hej Maja
    Roligt att se dina julldukar, svärmor hade en i stil med din gråröda, jag skulle nog också tippa på 50-tal.

    Med risk för att låta riktigt beskäftig så vill jag hissa varningsflagg för gamla papprullar eller hoprullade tidningar med hyllpapper, iallafall för förvaring av de dukar man är riktigt rädd om. Klister, tejp (dödskallemärkt) och hyllappaper förändrar sina kemiska egenskaper och kan ge fula fläckar eller i värsta fall faktiskt bidra till nedbrytningen tyget som blir sprött och går sönder.
    Själv (med förflutet i ett museimagasin...) förvarar jag mina finare dukar på rena papprullar (oklibbiga) som jag först klätt ett lager syrafritt silkespapper och sedan ett par varv gammalt utvättat lakan. Duken skyddar jag ockå med ett varv gammalt lakan. Inte så snyggt i linneskåpet men förhoppningsvis ska mina barnnarn också ska kunna glädjas åt mina och tidigare generationers handarbetsglädje.

    SvaraRadera