torsdag 23 december 2010

Husmorsskolan julpysslar i P4 - Klä granen med väldoftande pynt!


Idag var det dags för mitt sista julpysselinslag i Radio Värmland! Här kan du lyssna på det. Dagens avsnitt handlar om hur man kan tillverka väldoftande pynt till granen med hjälp av pepparkaksdeg och kanelstänger. Det är så enkelt att ni hinner än, om ni skulle vilja:)

I början av julgranens historia kläddes den faktiskt i huvudsak med ätbara pynt, såsom äpplen, kakor och apelsiner. Jag tycker mycket om den här gamla seden eftersom pynten på så sätt kan förnyas från år till år utan att de för den skull behöver packas ner när julen är slut.

I julgranens barndom hade man oftast små bordsgranar. Det här med stora granar är ett senare påfund. I vårt hem brukar det växla från år till år. Tycker att det kan vara härligt med en stor gran, men är nog allra svagast för de små varianterna. Så i år blev det en liten igen...



Med hjälp av de här små fina pepparkaksmåtten tog jag ut årets gran-pepparkakor:





De här söta små halmkransarna hänger också i min gran. Fick dem av min mamma för något år sedan:



De små tomtarna fick jag av min svärmor i år. En bekant till henne har gjort dem:



Och julljushållarna kommer från min mormor och morfars hem. Fick överta dem av mamma förra året. Tänk vad fint det blir bara med hjälp av sådant man fått, gjort och ärvt!



Hoppas ni har det fint så här dagen före dopparedan!

2 kommentarer:

  1. Vilken jättefin liten gran. Är också svag för det naturliga och gamla. I år har vi ingen gran, platsbrist, och hann inte ta någon liten heller, innan all snö kom.
    Men det blir Jul här ändå.
    Önskar dig en riktigt God Jul
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  2. En riktigt God Jul önskar jag dig också, Elsamarianne! Hoppas helgen blir lugn och fridfull!
    Kram fr Maja!

    SvaraRadera