tisdag 28 december 2010

Om "Majas Husmorsskola" - min egen spalt i Minnenas Journal!



Som jag redan nämnt ett par gånger är det en spännande dag för Husmorsskolan idag. Årets första nummer av månadsmagasinet Minnenas Journal kommer nämligen ut, och där kan man läsa ett reportage om mig, bloggen, mitt hem och min verksamhet.

Men utöver det så innehåller också tidningen del 1. av den återkommande spalt som jag kommer att skriva för Minnenas Journal under 2011! "Majas Husmorsskola" heter den. Varje del kommer att ha ett särskilt tema och först ut är texter under rubriken "Brodera mera!". I spalten kan man bl.a. läsa om märkdukar, monogram och få tips på hur man kommer igång med korsstygnsbroderi om man inte tidgare provat det. Dessutom medföljer ett mönster på en liten märkduk som jag utformat.

Tanken är att kommande spalter ska bjuda på en salig blandning av teman i samma anda som här på bloggen - handfasta tips, historiska fakta och huslig inspiration. Välkommen att följa mig på vägen! Jag tar tacksamt emot önskemål och förslag på ämnen som ni vill att jag tar upp både här på bloggen och i "Majas Husmorsskola"!

Eftersom min första spalt har broderitema kommer jag också att bjuda på några bonusinlägg kring detta ämne under veckan! Håll utkik efter dem ni som är sömnadsintresserade!

8 kommentarer:

  1. Gomorgon Maja ..spännande dag du:) Ska köpa den bums när jag kommer te stan.. tror att både jag och min mor kommer läsa den från pärm till pärm.. Du skriver att du vill ha lite tips oxå!! Hm.. det kommer nog jag ta fasta på:).. ha de gött.. pia

    SvaraRadera
  2. Hej! Vad roligt med tidningen. Måste köpa den när jag kommer till stan. Nu när helgerna är över snart, så blir det mer tid och ork över till att pyssla och handarbeta. Efter en kylig dag ute, så är det skönt att krypa ner under en filt framför brasan. Mina leder mår inte så bra av kylan, så det är svårt med stickning nu. Men jag är så sugen på att virka lite...
    Och jag gillar din nya header, den är fin.
    må så gott
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  3. detta måste vara spännande för dig.

    jag brukar inte köpa detta magasin men det här nummret måste jag ha

    SvaraRadera
  4. Grattis så spännande !!

    SvaraRadera
  5. Wow vilken fin blogg du har! Själv jobbar jag som textilslöjdslärare och min "bibel" är John Seymours bok "Självhushållning". Önskar att en dag få öppna en lanthandel och även sälja egentillverkade slöjdarbeten, sylt, saft, bröd, grönsaker m.m.

    SvaraRadera
  6. Ska ta och köpa och läsa. Om man vill lära sig sticka, vilket jag egentligen inte har tålamod till, hur ska jag gå tillväga då?

    SvaraRadera
  7. Pia: Vad roligt att ni tänker läsa tidningen! Tar gärna emot tips på intressanta ämnen att ta upp i spalten:)

    Elsamarianne: Kul att du gillar headern! Låter mysigt med virkning i brasans sken;) Lycka till!

    Anonym: Ja det känns väldigt spännande:) Kul att du tänker läsa...

    Malin: Tack så mycket!

    Annika: Åh, tack! Vilken härlig dröm! Låter underbart... Har inte läst den boken. Det måste jag göra någon gång! Välkommen hit!

    Dorro, Mikael, Myran och Plopp: Jag skulle börja med att lära mig lägga upp maskor och sedan lära mig sticka räta maskor. På Hemmets Journals hemsida finns en bra stickskola: http://www.hemmetsjournal.se/Handarbete/stickskola/ Fast allra bäst är om du ber någon du känner som kan, att visa dig. Lättast att lära sig "live". När du lärt dig räta maskor kan du sticka dig en liten filt, eller en halsduk eller något annat fiffigt!

    Hälsningar fr Maja!

    SvaraRadera
  8. Tack tack! Lägga upp maskor och sticka räta och aviga det kan jag redan. Det jag inte kan är läsa mönster och veta hur man ska öka och avsluta och så där. Men jag får helt enkelt fråga någon som kan. Stickskolan låter bra. Ska jag kolla in.
    /dorro

    SvaraRadera