söndag 25 september 2011

Baka drömtårta!






















Min mamma bjöd på en makalöst god drömtårta igår - så idag blir det helt enkelt hon som delar med sig av ett klassiskt recept till er läsare!

Drömtårta är ett av de där anspråkslösa bakverken, vars storhet man lätt glömmer... Eller som man i värsta fall lärt sig förknippa med de där plastsmakande, torra rullarna som säljs i bröddisken på ICA. Hembakt "Drömtårta" däremot, är i själva verket just precis som en dröm;) Vad kan passa bättre till söndagens kaffetår än en sådan gedigen godsak?

Drömtårta

Ugnstemp: 250 grader

3 ägg
1,5 dl socker
0,75 dl potatismjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver

Fyllning:
150 gr smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda potatismjöl, siktad kakao och bakpulver. Vänd ner blandningen i smeten. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper i en långpanna, 30x40 cm.

Grädda mitt i ugnen ca 5 minuter.

Stjälp upp kakan på sockrat papper eller fuktig duk. Dra bort papperet som kakan gräddats på. Låt den kallna.

Rör smör och florsocker poröst. Tillsätt vaniljsocker. Rör ner äggulan.

Bred fyllningen på kakan och rulla ihop den. Låt drömtårtan ligga kallt en stund innan den skärs i skivor.

Själv hade jag fått för mig att rulltårtor var en sådan där sak som man nästan alltid misslyckas med... Men nu säger mamma att det är jätteenkelt och då litar jag på henne! Det här receptet tänker jag prova så fort jag får chansen!

(Receptet innehåller inte något vanligt mjöl - bara potatismjöl. Bra tips för er som letar glutenfria recept!

5 kommentarer:

  1. Har inte bakat rulltårta sen högstadiet, tror också jag har fått för mig att det är svårt.. men jag litar på dig! Så söndagsfika får bli drömtårta!!!

    SvaraRadera
  2. Svärmor gjorde en likadan men krossade en dubbeldaim och la i innan hon rullade ihop. Jösses så gott det var!!

    //Henrietta

    SvaraRadera
  3. Den är en favorit här hemma.Detta gjorde mamma till oss när vi var små. Man åt kakan först och sparade smörkrämen till sist.
    Jag gör en variant som är äggfri och glutenfri.
    / Hella

    SvaraRadera
  4. Jag är fullt medveten om att recept används och återanvänds och att det därmed är omöjligt att veta var ett recept kom från från början. Men jag tycker i alla fall att om man inte ens har ork att skriva om instruktionerna med egna ord utan bara kopierar rakt av så borde man åtminstonde ge cred till den person som har skrivit det? Som till exempel detta, som skrivits och publicerats på recept.nu av Birgitta Rasmusson, en av domarna i tv-programmet "hela sverige bakar".

    http://www.recept.nu/birgitta-rasmusson/kakor-och-tartor/agg-och-mejeri/dromtarta---rulltarta-med-smorkram/

    SvaraRadera
  5. Svar till Linn
    Detta recept är det klassiska som finns överallt, alltså inte tillhör Birgitta. ...... hälsningar Berit

    SvaraRadera